About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Sunday 18 July 2010

Mari Belajar Daripada Alam


Salam.


[Sedikit muqaddimah]


Sejak akhir-akhir ini, saya amat gemar membaca dua majalah yang saya kira masih baru saya kenali. Majalah Al-Islam dan Solusi. Kedua-dua majalah ini adalah antara majalah kegemaran saya sebab di dalamnya terdapat banyak ilmu-ilmu baru tentang agama yang boleh saya pelajari. Bukan itu saja, saya benar-benar rasa masa saya terisi apabila membacanya. Hidup ini, kadang-kadang hiburan diperlukan, agar dengan itu manusia tidak mudah menjadi bosan dan memang fitrah manusia untuk mendapat kesoronokan. Namun, bagi saya bentuk hiburan begini (membaca bahan bacaan yang berasakan ilmu) adalah hiburan terbaik saya untuk mendapat 'keseronokan.' Kesoronokan apa yang saya maksudkan? Iaitu kesoronokan beribadah. Dengan membaca 'hiburan' seperti ini hati bertambah seronok. Seronok mengamalkan apa yang dipelajati dan seronok untuk menyampaikannya kepada orang lain.




Isu yang dibincangkan dalam majalah Solusi edisi 21, nukilan Pahrol Mohamad Juoi ialah "Belajar Daripada Alam." Isu ini benar-benar memikat hati saya. Dan saya rasa lebih 'tergoda' dengan penyataan ini, "Allah s.w.t tidak mencipta alam ini dengan sia-sia. Alam diciptakan dengan tujuan yang khusus dan istimewa. Selain ia menjadi gelanggang manusia untuk melaksanakn tujuan hidup sebagai hamba Allah dan khalifah, ala juga adalah hasil karya Allah untuk mengajar dan mendidik manusia. Alam ini adalah maha karya Tuhan, yang sentiasa berbicara dengan manusia tentang kewujudan, kehebatan dan keagungan Penciptanya. Hakikatnya alam ini adalah sekolah insan."

Mari sahabat-sahabat sekalian kita merenung sejenak ayat-ayat Allah dalam Surah al-Nahl, 10-17. Ayat ini mengingatkan kita semua tentang kepentingan belajar dan berfikir menerusi segala kejadian yang Allah ciptakan di dunia ini (alam). Saya yakin, setelah kita semua benar-benar menghayati segala isi tersirat ayat-ayat ini, kita akan sama-sama memahami apakah mesej sebenar yang Allah cuba sampaikan. Semoga ia mampu membawa kita lebih dekat dengan-Nya dan saya amat berharap tazkirah ini dapat menyentuh hati kita semua seterusnya memberi manfaat kepada diri kita (yang membaca) mahupun kepada orang lain (yang tidak membaca tapi disampaikan sendiri oleh anda semua yang membaca).




Mari sama-smaa kita renungi Surah al-Nahl, ayat 10-17, yang bermaksud:

"Dialah yang menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebahagiannya menjadi minuman dan sebahagiannya (menyuburkan) tunbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhannya) kamu menggembala binatang ternakan. Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur, dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan."

"...Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintah-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memahami (Nya), dan Dia (menundukkan pula) apa yang Dia ciptakan untuk kamu di bumi ini dengan pelbagai macamnya. Sesungguhnya, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang mengambil pelajaran."

"... Dan Dialah Allah yang menundukkan lautan (untukmu), agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai, dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) daripada kurnia-Nya, dan supaya kamu bersyukur."

"... Dan Dia menancapkan gunung-gunung di bumi supaya bumi itu tidak goncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk, dan (Dia ciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang itulah mereka mendapat petunjuk. Maka apakah (Allah) yang menciptakan itu sama dengan yang tidak dapat menciptakan (apa-apa)? Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?"


Wallahua'lam.


p/s: Allah sayang kamu :)


Salam sayang,
Qamar Purnama

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails