About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Saturday, 8 November 2014

Kini kembali

~Bismillah~

Setelah sekian lama diri menghilang, menyepi daripada sebarang perkongsian, kini diri kembali membawa seribu kisah suka dan duka sepanjang perjalanan diri menjadi seorang guru.

Chewah! Gurau saja!
Mulai dari saat ni, diri cuba unuk tak berkongsi kisah sedih di sini ya.

Lebih baik kita bercerita tentang sesuatu yang boleh buat orang lain happy,
daripada melihat orang lain menakung air mata, kan?
Tapi kalau nak buat orang menangis pun, 
diri cuba untuk buat mereka mengalirkan air mata kegembiraan daripada kedukaan.

Bisa, kan?

Sebab kini diri kembali dengan satu misi dan matlamat baru dalam hidup.
Diri kembali dengan sebuah keputusan yang diri rasakan keputusan terpenting yang diri pernah buat dalam hidup. Iaitu ingin membuat orang lain senyum dan ketawa sepanjang mereka bersama diri.
Walaupun sukar, tapi diri percaya diri mampu.
Caranya mudah saja.
Menjadi orang yang baik dan menyenangkan dalam hidup mereka.
Diri tekad untuk sentiasa berada di samping orang-orang yang menyayangi diri dan memerlukan diri,
bila-bila masa saja.

Wahh... tenang sekali perasaan ni.
Bisa buat orang lain gembira di saat kedukaan.
Melembutkan hati orang lain di saat dia sedang dikuasai amarah.
Walaupun diri selalu rasa diri adalah api, tapi dalam setiap peristiwa yang pernah diri alami dalam hidup bersama orang lain, diri tak tak pernah bertindak sebagai api.
Sebaliknya, diri menjadi air yang menenangkan dan membelai jiwa mereka.

Sesiapa yang belum mengenal diri memang awalnya akan menyangka bahawa diri ialah api.
Tapi diri adalah Sailor Mercury. Yang mempunyai kuasa air yang boleh 
melembutkan dan melenturkan hati dan jiwa yang keras.

Diri berasa izzah dengan sifat yang diri miliki.
Diri bersyukur sebab diri dilahirkan dan dibesarkan dengan sifat ini.
Sifat air.

Hmm...
Sebab dah terlalu lama meninggalkan dunia penulisan, diri berasa agak kekok untuk menulis semula.
Sejujurnya tak banyak idea yang tercurah dari kotak fikiran untuk diri nukilkan di sini.
Dengan kesibukan yang melanda diri sejak bergelar guru,
sejujurnya diri memang tak sempat nak fikir tentang mengupdate blog lagi,
walaupun diri tahu ada orang-orang tertentu yang selalu buka blog ini dan ingin melihat update diri.
Terutama dia. (terima kasih kamu)

Sejak kebelakangan ni, diri melihat kawan-kawan diri semua dalam proses menjadi orang-orang hebat.
Eh, bukan dalam proses tapi sudah pun menjadi orang-orang hebat.
Alhamdulillah. Tak sangka. Sekarang segala bakat terpendam yang ada dalam diri mereka
sudah bersinar kini. Mereka ibarat bintang-bintang yang bergemerlapan di dada malam.

Ramai yang sambung master, ada yang sudah pun bergelar doktor falsafah, ada yang sudah jadi penulis di laman sesawang Malaysian Insider, penggiat dakwah islamiah, dan yang lebih membanggakan sudah ramai dalam kalangan serikandi-serikandi Islam ni yang sudah bergelar permaisuri dalam hidup insan tercinta di sisi mereka. Alhamdulillah.

Mulanya diri cemburu dengan mereka semua sebab mereka sudah mendapatkan apa yang paling mereka inginkan dalam hidup. Tetapi bila diri fikir semula, diri silap. Diri tak patut rasa cemburu sebab mereka berhak mendapatkannya atas usaha dan doa mereka kepada Pencipta selama ni. Diri rasa gembira melihat mereka bersinar dengan kejayaan-kejayaan mereka. Mereka kini bukan lagi manusia biasa di mata diri tapi mereka adalah manusia luar biasa yang bisa membuka semua mata hati di luar sana membuktikan bahawa Islam bukan agama yang tak mampu menghasilkan produk-produk hebat seperti mereka.

Terima kasih kalian sebab menaikkan nama Islam.
Terima kasih kerana mempamerkan kecantikan Islam di mata dunia.
Terima kasih kerana mengharumkan nama seikandi Islam dengan kejayaan-kejayaan kalian itu.
Terima kasih kerana masih terus bersinar di dalam kegelapan dunia akhir zaman.

Setiap hari, tika diri bersendiri, kotak memori sering mengulang-ngulang saat-saat penting
diri bersama permata-permata Islam ini. Sungguh, diri rindu saat-saat itu.
Kalau Doraemon wujud, dah lama diri minta izinnya untuk pinjamkan mesin cahaya masanya.
Diri ingin kembali ke saat itu. Untuk bersama-sama mereka semula.

Kerana merekalah diri berjmpa dengan identiti diri.
Kerana merekalah diri sentiasa muhasabah dan perbaiki diri.
Kerana merekalah diri bangga menjadi diri.
Kerana merekalah sahabat sampai ke syurga diri yang tak mungkin diri lupakan sampai bila-bila.

Setiap seorang daripada mereka mengajar diri satu lesson dalam hidup.
Walaupun diri kini seorang guru, namun hakikatnya merekalah guru terbaik bagi diri.
Dan setiap kali berjumpa meeka semula, jauh di sudut hati, diri dapat rasakan ketenangan itu.
Perasaan yang sangat menenangkan dan mendamaikan.
Diri rasa disayangi dan dihargai ketika bersama mereka.
Mungkin mereka tak perasan, sebab karakter diri ialah diri akan senyap secara tiba bila berada dalam satu kumpulan besar. Tiba-tiba diri jadi pendiam. Tapi sebenarnya diri happy berada di samping mereka.

Syahidah mengajar diri bahawa kegagalan yang berkali-kali akan membuahkan kejayaan yang unggul.
Khadijah mengajar diri bahawa keyakinan diri sangat penting untuk kita mencapai matlamat hidup.
Husna mengajar diri bahawa sebuah senyuman adalah pembunuh bagi setiap kedukaan.
En Siyah mengajar diri bahawa kesabaran dan jiwa yg kental boleh menjadikan kita insan yg kuat dan hebat.
Kak Yusfa mengajar diri bahawa kelemahan dalam diri kita boleh berubah menjadi kekuatan.
Kak Khaty mengajar diri bahawa keberanian dalam bersuara bisa membuat kita lebih percaya diri.
Kedua-dua Aishah mengajar diri bahawa malu merupakan mahkota wanita yang paling mulia.

Dan...
'Dia' mengajar diri bahawa kasih sayang dan kepercayaan adalah kuasa hebat yang boleh membuat diri percaya diri untuk meneruskan hidup ini. 
'Dia' mengajar diri untuk menjadi seperti mawar berduri yang kembang mekar setiap hari, memantulkan keindahan Islam dari sudut luaran apatah lagi dalaman. 
'Dia' mengajar diri untuk mnjadi seperti air yang sentiasa melembutkan dan menenangkan hati-hati dan jiwa-jiwa yang kusut dengan pelbagai masalah.

Mereka semua mengajar diri lesson-lesson terpenting dalam hidup dalam keadaan diri sendiri tak sedar.
Entri ini khas untuk mereka semua.

Diri cuma ingin katakan bahawa diri gembira, gembira menjadi sebahagian dari masa lalu dan masa kini mereka.

Ya Allah... berkatilah mereka semua.
Sampai di syurga, mereka tetap dalam hati ini.

;)

Thursday, 4 September 2014

Pilu

~Bismillah~

Kadang-kadang diri merasakan bahawa apa yang diri rasai dan alami sekarang adalah balasan daripada. Tuhan atas kesilapan-kesilapan yang pernah dilakukan pada masa lalu. Ibarat kifarah bagi dosa-dosa yang dilakukan pada masa lampau Diri redha. Namun, sakitnya hati melihat dan menyaksikannya sendiri tak mampu lagi disorok-sorok. Diri bukan menagih simpati atau belas. Sebab adakalanya simpati dan belas yang diberikan penuh dengan lakonan dan kepura-puraan. Di depan belas, di belakang bergelak tawa. 

Apa yang diri perlukan saat ini hanya ruang dan peluang bagi diri untuk belas dan simpati terhadap diri sendiri. Diri ingin belajar mencintai diri sendiri jerana diri cukup mengerti bahawa tiada manusia lain mampu mencintai diri secintanya diri pada diri sendiri.

Ya Allah, kuatkan hamba dalam tangisan setiap sujud hamba kepadaMu.

T_T

Saturday, 9 August 2014

Etude House, my new darling!

~Bismillah~


I just went to Etude House this morning with my dear friend, En Siyah, 
and these are the make-ups that I was able to get for myself. 
One light beige compact powder with SPF 30 and the other one is the cute soft pink lipstick. 
How could I resist them? They're just so cute!! 

The reason why I purchased them is because I believe that korean made make-up 
and skin care products are all good quality products and I said to myself, 
"Why don't you give it a try? It's not wrong to experiment beauty on your own pretty face 
with different make-up brands. Go and try something new!" 

Lol 

Thank you.

One has done and two more to go!

~Bismillah~

Although I was a bit disappointed for not able to attend my ex-schoolmate's wedding today,
but just knowing that the newly-wed couple have been united with Allah's blessings,
is enough for me to feel grateful to Him for solemnizing both of His good 'servants.'
Since I didn't go the wedding ceremony today, so here will be no picture of them.
Some of my friends who went did take their pictures and uploaded them in whatsapp
but I was not able to upload them here.

Alhamdulillah... one has done and to more to go!

And all of them who got married today and will be married in a few more days,
surprisingly are all my male friends from Al-Amin.

Alhamdulillah... alhamdulillah... alhamdulillah.
Allah has made everything easy for them to be together.

Thank you Allah.

:')

A 'restart' button has just been pressed

~Bismillah~

As time goes by and as we'll not in contact with each other for so long,
I shall reblog again about everything that happens in my life.
Well, thanks to your mood change, I've returned to my idle blog.

Fyi,
the 'restart' button has just been pressed
and it's processing all the stories that I wanna share with you.

Just wait and see.

Thank you  

Tuesday, 15 July 2014

Aku mahu jadi cantik!

~Bismillah~

Apa khabar sayang? Sihat? Alhamdulillah... kita dah nak masuk Ramadhan yang ke-17 kalau tak silap Zmah. Dah khatam Al-Quran? Atau masih berlumba-lumba untuk khatam? Atau masih merangkak-rangkak pulun sebanyak juzu' yang mungkin? Yang mana satu? Kalau anda tanya Zmah, Zmah termasuk dalam kategori yang ketiga. Masih merangkak-rangkak lagi nak kejar sampai setengah juz sebab memandangkan kita pun sudah berada dalam pertengahan Ramadhan. Harap-harap sempatlah ya. Insya-Allah.

Sepatutnya nak sambung lagi tadarrus Al-Quran. Tapi Zmah harap Allah izinkanlah Zmah menulis di sini sekejap, memandangkan Zmah pun dah lama sangat tak update cerita di sini, kan? Sekali-sekala curi masa untuk meluahkan rasa hati, apa salahnya? Moga Allah redha.

Entri kali ni bukan lagi luahan hati 'si anak kecil' tapi sedikit perkongsian yang Zmah rasa dah selalu sangat kita dengar tapi selalu juga kita lupakan. Sebabnya satu je. Sebabm kita jarang mengamalkannya. Tapi tak apa. Kalau hal ni tak terjadi, maka takkan wujudlah istilah tazkirah tu. Fungsi tazkirah tu sendiri adalah untuk mengingatkan orang-orang tentang kebaikan, kan? Jadi, dalam bulan yang mulia ni juga, Zmah tak nak ketinggalan menjadi salah seorang daripada mereka yang sume memberi peringatan dan kata-kata yang baik pada orang lain. Zmah harap, anda masih sudi membaca ya.

Kalau dilihat pada tajuk entri Zmah kali ni, "Aku mahu cantik!" yang si lelaki mesti rasa offended. "Entri ni mesti khas untuk wanita saja," kata hatinya. *senyum. Tidak semestinya, sayang. Cantik itu maksudnya sangat subjektif. Dari sudut pandangan pakar linguistik bahasa, "cantik" membawa erti lawa mahupun kacak. Maksudnya, "cantik" ni kita boleh gunakan untuk menjelaskan keadaan sesuatu benda atau seseorang manusia. Sama ada lelaki atau perempuan, masing-masing ada kecantikan yang tersendiri. Perkataan 'cantik,' tidak hanya untuk kaum hawa saja, malahan kaum adam pun boleh kelihatan cantik. Cuma, cara kita menonjolkan kecantikan kita masing-masing mungkin berbeza. Tapi, petua dan panduan untuk menjadi cantik itu sama saja sebenarnya dan petua-petua nak menjadi cantik tulah yang Zmah akan kongsikan dalam entri kali ni.

Sebenarnya, baru sebentar tadi Zmah terbaca satu artikel yang dikongsi oleh seorang hamba Allah yang berhati baik di dinding Facebook. Artikel itu sebenarnya berkenaan dengan mandi wajib. Alhamdulillah, Zmah tak ada masalah pemahaman tentang rukun-rukun dan cara-cara mandi mandi wajib yang betul. Jadi, benda tu hanya sekadar revision je untuk Zmah. Tapi apa yang lebih menarik perhatian Zmah ialah tips-tips tambahan yang dikongsikan tentang bagaimana ingin kelihatan atau tampak cantik dan menarik tanpa perlu berbelanja lebih.

Nak tahu? 
Teruskan membaca ya.

Antara tips-tips atau petua-petua menjadi cantik yang dikongsikan penulis ialah:-

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.


2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.


3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).


4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.


5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.   

(copy & paste)

Haa... senang tak nak jadi cantik? Senang, kan? Tak perlu keluarkan sesen pun. Tak perlu berbelanja mahal-mahal untuk menjadi seorang yang cantik sebenarnya. Tapi kalau kita masih nak beli produk-produk kecantikan diri, itu pilihan kita. Terpulang pada kita. Zmah pun masih beli dan pakai produk-produk kecantikan tertentu untuk tujuan kesihatan dan kecantikan sebagai salah satu usaha Zmah untuk tampil cantik dan sihat. Tak salah. Tapi, saranan Zmah, kita istiqamah amalkan petua-petua di atas juga ya supaya hasilnya lebih effektif. Tak salah cuba dua-dua cara ni. Dan jangan lupa jaga tingkah laku sebagai Muslim dan Muslimah yang baik. 

Selalulah pesan pada diri bahawa, "Aku membawa Islam dalam diriku." Tunjukkan imej Islam yang cantik itu dengan berpenampilan cantik yang tidak mendatangkan riya' dan 'ujub di hati. Dan lagi satu, katakan juga pada hati bahawa, "Aku adalah Al-Quran bergerak." Ke mana saja kita pergi, kita membawa mesej-mesej Al-Quran dalam hati kita. Tonjolkan mesej-mesej Al-Quran tersebut dengan mengamalkannya sehingga menjadai contoh teladan yang baik bagi mata-mata yang melihat kita di luar sana. Berakhlak dengan akhlak yang diajarkan oleh Rasulullah tercinta ialah salah satu bentuk da'wah terbaik yang akan memukau kebanyakan orang Islam untuk lebih mengenali Islam dengan lebih dekat.




Akhir kata dari Zmah untuk malam ni, jom sama-sama jadi cantik! 
Cantik di mata manusia, lebih cantik lagi di mata Allah swt.
"Allah itu cantik dan sukakan kecantikan."
Jadi, jangan segan dan jangan takut untuk menjadi cantik.
Allah lebih sayang... tapi dengan syarat, sentiasa perbaharui niat dan sentiasa jaga hati,

Wallahua'lam.

p/s: Tadarus, tadarus jugak. Pulun, pulun jugak. Tapi tadabbur ayat jangan lupa ya. Itu lebih penting.

Selamat meneruskan ibadah puasa :D

Tuesday, 1 July 2014

Latest updates - my girl

~Bismillah~

Hi, love! Sorry for not updating my blog for so long. I'm quite busy since I've been working as a teacher in a private school. I hope you don't mind. Anyways, I'm hoping that all of you are doing well. Oh and by the way, hope it's not too late for me to wish you, RAMADHAN MUBARAK! May Ramadhan this year is going to be a better Ramadhan than last year. Insya-Allah. Everyone is praying for the best.

Well, in this post, I'll not be writing so much. But yup, this entry is going to be put under the journal section. So, everything written here is basically going to be about myself, my life updates, specifically while becoming a teacher.

I'm just gonna tell you a bit about my students. Buah hati pengarang jantungku. Hehe.

To start with, there is a student of mine, a girl and she's now in her primary 3. All for this while, I thought she understood my teachings, especially on grammar and truthfully she didn't understand every single thing I taught her in the class. How sad is that? Sedih, kan? Coz every time I asked her whether or not she had any questions to ask me, all she did was shaking her head from left to right. Until our next meeting, as usual, it's been my routine to ask the students, "Do you understand, girls?" and she was among those who answered, "Yesssss!" confidently, although she wasn't actually clear about my elaboration on the grammar lesson that I was teaching them at that particular time. 

I was so sick with this kind of attitude of my students. I'm also not sure, whether they were too malu to ask questions simply because they thought that they would be laughed by their friends  or maybe they didn't want others to view them as 'not smart' and that could be the reason why she never asked me any questions regarding the matter in the class. However, I always expected that she could ask me after class about anything that she was not clear about and I always tell my students that my 'door' is always open for them and they're welcome to see me in my class anytime they want (as long as they are freelah), to talk to me about many things or to even tell me that they didn't actually understand a single bit of my teaching. Hee... seriously geram gila masa tu. But, what to do, a teacher needs to act cool. If not, the students will never trust us that we can actually make them understand our lesson.   

So, what I'm doing now is that I'm struggling so much, I'm working hard to make sure that she will get the best result in all tests, including the final exam, which will be ready to get them by the end of this year. I give her many exercises as her parents requested and try to create a great bondage between us. I really want her to enjoy my English class and I struggle to make her fall in love with the subject, thinking that this subject is the easiest subject to score. Because to me, it's nearly impossible for one to score the subject that she really hates or that she doesn't like it so much.Alhamdulillah, now I can see some sort of her improvements in English class. She can understand my teaching now, better than last time. To me, it's a great success to both of us. Not just me. Please don't get me wrong. 

I think, that's pretty much it about my female student. In my next post, I'll be writing about my male student plak. 

Insya-Allah, hopefully I'll have some time like you to update more about myself as long as I'm still working here.

Jana.
Sleep early okay!
Don't forget to take your sahur.

Happy fasting dearies <3 p="">

Sunday, 15 June 2014

Tawaran

~Bismillah~

Assalamualaikum Puan/Cik,

Tahniah dan terima kasih atas penyertaan anda di dalam Bengkel Andaman Muslimah 2014 pada 24 Mei, 2014 yang lalu.

Atas penyertaan tersebut, Reem Rias, Perancang Perkahwinan Islami ingin menawarkan kepada anda untuk menjadi Juru Andam Muslimah rasmi kami.

Walau bagaimanapun, tawaran ini dibuka setelah anda memenuhi syarat-syarat yang dinyatakan di bawah:
1. Mengemukakan 3 (TIGA) portfolio wajah yang telah anda andam/tatarias;
2. Mengemukakan resume/CV; dan
3. Menandatangani kontrak/perjanjian dengan Reem Rias.

Anda boleh mengemukakan maklumat pada no. 1 dan 2 ke emel kami reemrias@yahoo.com. Kontrak/Perjanjian akan dikemukakan selepas itu.

Bayaran khidmat bagi setiap sesi andaman ialah RM100.00 

Keperluan mekap bagi melaksanakan tugas sebagai Juru Andam Muslimah di bawah Reem Rias adalah disediakan.

Sekiranya anda berhasrat untuk membuat sewaan keperluan mekap dengan Reem Rias untuk tujuan persendirian, anda bolehlah berhubung terus dengan Puan Azwa di talian 017-8769737.

Harga untuk sewaan keperluan mekap untuk tujuan persendirian ialah RM50.00* dengan bayaran deposit sebanyak RM200.00
* Tertakluk kpd terma dan syarat

Sekian, terima kasih.

Reem Rias
Perancang Perkahwinan Islami
Syariat Diperlihara Rumahtangga Bahagia


*apa yang lebih membahagaiakan selain dapat melakukan sesuatu yang hati inginkan? alhamdulillah, kini diri sudah mula nampak jalan diri untuk ke masa depan kembali cerah. syukur kepada-Mu Kekasih.

Tuesday, 10 June 2014

Puisi: Adakalanya

~Bismillah~


adakalanya
keadaan, masa dan orang-orang sekeliling
memaksa diri untuk mengalirkan mutiara-mutiara jernih
yang sudah bertakung lama sekitar bola mata

adakalanya
diri sangat-sangat memerlukan bahu
untuk menadah mutiara-mutiara jernih ini
namun, itu semua hanya anganan belaka

adakalanya
diri rasa diri sangat tak berguna
bagi sesetengah orang
diri dipandang hanya sebelah mata
diri tiada punya harga

adakalanya
diri rasa dah sampai masa diri berjauhan
dengan semua orang yang mengenali diri
baik dia mahupun mereka

adakalanya
alangkah lebih baik kalau diri hanya sekadar bayang-bayang
yang hanya bisa dilihat namun tak bisa disentuh atau dipegang

adakalanya
diri begitu ego untuk menagih cinta
dan meneguk kasih sesiapa
adakalanya
diri berasakan bahawa semua itu tak perlu

adakalanya
diri berasa mengasingkan diri itu lebih baik
adakalanya
diri berasa melarikan diri itu lebih baik
adakalanya
diri berasa hidup berseorangan di sebuah pulau itu lebih indah
bersahabat dengan alam semula jadi
menambahkan ketenangan hati dan kelapangan minda

adakalanya
adakalanya
adakalanya

ahh.. terlalu banyak pula adakalanya
yang membelenggu fikiran dan hati diri
sebab saat ini
hati diri begitu berat untuk menelan hakikat kehidupan

adakalanya
sesuatu itu perlu dirahsiakan
sehingga nyawa bercerai dari jasad


*adakalanya diri merasakan sudah sampai masanya diri membunuh diri (baca=menutup blog ini buat selama-lamanya) setelah mengetahui bahawa sudah tidak ada lagi insan yang membacanya. biarlah catatan-catatan di sini terkubur bersama diri ini di liang lahad nanti. adakalanya diri berasakan itulah yang terbaik saat tidak ada siapa merasa bahawa diri ini berharga baginya...

Saturday, 7 June 2014

A song dedicated to me



This song is dedicated by someone special in my life to me.
You've brightened up my days!
Thank you, love :)

I'm gonna miss you abang

almost everyday, we talk to each other
we exchange stories and ideas
you're never bored listening to my sames stories again and again
you always listen to me with full concentration
i feel happy and calm with your presence
i feel the time running so fast wherever i'm with you
you're my abang
you're going to be my only 'abang' after our marriage
my imam that will lead me to Allah's blessings
everyday, i miss you abang
everyday, i think of you
everyday, i love you
thank you for coming into my life
thank you for accepting me for who I am
thank you for always being there for me
thank you for being my best friend
thank you being yourself to make me happy
thank you for being patient with my attitudes

today you and i are away from each other
i'm gonna miss you abang
and i hope you'll feel the same way 

love you :)

*'abang' here is no one. it's just a symbolic character that i created to be present in my life. whoever you might think he is, 'abang' is a man whom you wish to be your soulmate and best friend for the rest of your life in this world and also in the hereafter. you might have your own way to express your love for your 'abang'. however, please make sure that your expression of love towards him is being manifested in a proper way. writing a poem is the most polite and romantic way i guess :)

wallahua'lam.

Monday, 2 June 2014

Dup dap... dup dap...

~Bismillah~

sejak akhir-akhir ni, diri perasan satu benda.
bila diri marah atau sedih yang teramat,
oleh sebab tidak dapat meluahkannya pada sesiapa...
oleh kerana terlalu banyak yang dipendam...
dada diri jadi sakit.
terasa debaran yang amat dahsyat. 
degupan jantung tidak laju, perlahan...
perlahan tapi begitu kuat sehingga mengetuk dada..
sampai terasa sesak dibuatnya.
sampai susah sikit ingin bernafas.
tapi ia terus dipendam.
kerana diri tak mahu jadi seorang yang suka berterus-terang,
sebab kerana sikap terlalu berterus-terang itu
telah melukakan hati orang-orang yang diri sayang.
biarlah diri yang terluka
biarlah diri yang terseksa...
menanggung beban demi meletakkan mereka dalam 
syurga kebahagiaan.
diri rela....
tapi sekarang sakitnya yang datang dari semalam...
masih belum menghilang.
air mata tidak berhenti mengalir.
diri perlu ke 'gua' semula.
  

A gift


When your world seems to be crumbling, remember that the Almighty will definitely come to your help.

When your road seems to be closed, remember that the Almighty will open many more new roads.

When you are let down by those closest to you, remember that the Almighty never let's you down so make Him even closer.

When you suffer a loss, remember that the Almighty rewards you upon your patience & endurance far more than what you have lost.

When you feel so lonely because everyone has left you, remember that the Almighty will never forsake you.

When you have sinned so much, remember that the Almighty will forgive you if you repent truly & return to His Path.

When you get up every morning, thank the Almighty for giving you another chance to mend your ways before you finally meet Him.

When you are sad, remember to look for the path of He who created you for He Alone can make you truly happy.

Praise Him for indeed All praise is due to the one who loves us so much that He always declares Himself Most Compassionate, Most Merciful!



*This is truly the best gift. Thanks Lola :')

10 things I will do whenever I got messed up, depressed, sad and angry...

~Bismillah~

Everyone has his own unique ways to lessen their stress, sadness and anger.
As for me, these are basically what I'll do whenever I experience those feelings...

10 things I will do whenever I got messed up, depressed, sad and angry about something or someone:-

1- Eat, eat and eat!
Especially when I'm terribly angry about something or even at someone, the best way to cope with that anger is to eat as much as I want! I will just pick up anything as long as it's good and tasty and halal of course, I will eat it with the amount that I could have never taken before and I swear no one would believe I would eat that much. For example, nasi campur, I will eat at least 3 plates of nasi along with the lauk pauk and enjoy the meal as long as my tummy could accept. And as long as I haven't burped, I will continue eating until I'm full. This is one of the privileges a so-called skinny person like me, who is underweight can enjoy which is, no matter how much you eat, you will never gain weight! Aha!

2- Istighfar... seeking for Allah's forgiveness.
I think this is the best way to get rid of the anger which is conquering our heart. By reciting istighfar, it turns us back to our Lord and reminds us that we are just His servantsand we are too small compared to His greatness. It is somehow a wake up call for us to make us realize that no matter how many sins we commit, Allah still loves us and continue giving us His ni'mah and of course, bless our life.

3- Karaoke! Oh yeah!
My mom once told me that singing songs is a good exercise it can prevent us from getting heart disease! This is taken from a research. Yup, I totally agree with that. I don't know why but I think most people aware that singing is one of the best and the most relaxing exercise that anyone can do, especially to remove the stress. Maybe it's because when you sing, you can be all out without concerning about what others might think of how good your voice is because you let everything out of you heart. When you sing, especially a high tone/pitch type of song, like Ziana Zain songs, all the things that burden your heart will absolutely jump out of your heart as well as your body. That's what I always do to entertain myself. But since now I've already run out of money and I have no friends who like to sing as me, so, all I do is to go to the youtube and search for any playlists of my favourite singers. Take my water bottle, and karaoke myself and it feels like I'm singing on the stage in front of my fans. Haaa! It's a very exciting feeling that one could ever experience!

4- Drive the car over the limit!
Well, I'm not gonna elaborate on this but just to share what I normally do when I am angry is that, I'll start the car, and speed the care up to over 120 km. It's kinda dangerous (so don't try this at home). But it's a relief when you can actually express your anger by pressing the car pedals. When I'm doing this, I don't even care about what's going to happen to me at that time. I just leave it to Allah. If I were to die, I'm prepared because even now I can still die anytime if Allah wills. But I don't think it's considered a suicide because it goes back to my intention. I'm not doing that to kill myself, instead I'm showing my anger through driving a car. That's all! Even if I die in a car accident, I don't think anyone would care too.

5- Listen to radio 
When I'm deeply sad about something or someone, I will usually turn on the radio, Lite Fm of course, as it's my favourite channel, and listen to all the English songs. Sometimes I tend to change the channel. I listen to as many songs as possible because when you are feeling lonely and you're listening to songs, you'll feel like the singers of those songs are actually talking to you and they have certain messages that they are trying to deliver to you in their songs. It's such a nice and warm feelings when someone can actually calm you by singing songs. The songs are like my lullaby.

6- Talking to myself
Like a crazy fella! 

7- Cry, cry and cry as much as I want
I think this is the best therapy so far. Crying can ease all the burdens in my heart and it somehow makes all the pains that have been kept inside my heart go away. But the problem is, now, I don't have any shoulders to cry. If I'm a married person, I would definitely look for my husband's shoulders and let my tears to fall on them. I will hug him tightly until all the pain go away and until I feel cool again. But again, I've no husband. So, the only think I have to let my tears stream on it is my pillow.

8- Make-ups!
Actually, I haven't done this method yet. However, it's worth a try. Playing with my make-up set can actually turn me into a younger kid. It brings me back to my childhood whereby I liked to play with my elder sister's lipsticks, eye shadows and blushers. I love to play with colours. So, whenever I feel sad about something or again someone, I will put on a dramatic make-up on my face. I choose either black, blue, green, orange or any dark eye shadows to colour my eyes making them look like ghost eyes and very bright pink blushers to colour both my cheeks. But I don't dare enough to apply dark lipticks on my lips because that's so not me. I'll look evil like a wicked witch or bitch! So, I'd rather not try any dark coloured lipsticks on. Well, by putting on a dramatic make-ups, I shall not worry because I'm wearing glasses anyway and no one would ever notice I'm wearing a horrible make-up ever! unless I put my glasses off :)

9- Sleep..... krohh... kroh..
Sleeping is just the right thing to do when you are in great pressure, terrible anger or even when you are truly hurt or upset by something or someone. Because when you sleep, everything will feel like going away and as you wake up from the sleep, suddenly you feel so fresh and somehow forget everything that had happened to you before that. You kinda like having a short-term memory loss! Oppsssiiieee....

10- Wudhu', solat, and Quranic recitation
No matter how much I'm depressed, sad or angry about something or someone, I never forget my role as a Muslim. Taking ablution, performing solat and reciting Quran are so powerful tools or methods that people from other religions don't own. I'm so lucky to be born as a Muslim because wherever I am or however I am, I could always talk to my God because He's is the Best Listener. He listens to my prayer everyday. Even if I don't speak it out, He still knows everything kept inside. I'm so proud that He's still here with me and He's always there for me when those people are keep stabbing me from the back.

*Bonus: Another way to release my pain, is to shout loudly!

Bye :)

Friday, 23 May 2014

Kesah

~Bismillah~

dulu
kalau kita sunyi
beramai-ramai orang hadir
menghiburkan
kini
tiada satu pun yang kesah 
untuk datang menggembirakan

dulu
kalau kita bosan
seorang seorang jumpa
berborak-borak mesra
kini
tiada satu pun yang kesah
menghubungi

dulu
kalau kita sakit
ada yang datang menjenguk
tak dapat jenguk
bagi kata-kata semangat
menerusi SMS pun jadilah
kini
tiada satu pun yang kesah
hidup ke mati ke kita

dulu
kalau kita sedih
pasti akan ada yang datang
meminjamkan 'bahu
supaya kesedihan yang terbeban di hati
cepat surutnya
kini
tiada lagi yang kisah
apa yang hati ini alami

itulah namanya manusia
manusia berubah
yang dahulunya seorang pendengar setia
kini dialah yang paling jauh dan 'ignorant'

kenapa ini terjadi?
pada persahabatan kita?

bulan... simbolik persahabatan kita...
apakah kau masih ingat itu?

Monday, 19 May 2014

en siyah #rindubersamadia

~Bismillah~


hari berganti hari
bulan berganti bulan
tahun berganti tahun... erkk....
tak sampai tahun lagi kot...
walau jarang bersua muka
tapi kami masih lagi bertemu
masing-masing sibuk bekerja
mencari nafkhah hidup
seiring dengan pengalaman yang
diharapkan mampu mematangkan diri
sekali-sekala bertemu dia
alhamdulillah
dia makin sihat
namun riak wajah keletihan
jelas terpampang di wajah manisnya
kuatnya dia bekerja
dia seorang yang sangat bertanggungjawab
dan amanah dalam bekerja
kelebihannya membuatkan dirinya begitu disayangi
oleh orang atasannya




setiap kali berbalas pesanan dengannya
minda pasti berputar ligat
mengenangkan saat-saat kami bersama
bershopping bersama...
bermake-up bersama...
berkayak bersama...
berbadminton bersama...
ber'motor' bersama...
berbaking bersama...
berroller-blade bersama...
banyak juga hal kami lakukan bersama
dan saat terkenangkan semua itulah
hati ini semakin rindu ingin bersamanya
tapi diri musykil apakah dia turut merasakan hal yang sama
entah dia baca entri ini entah tidak
namun
doa yang sentiasa mengirinya diharapkan
mampu menyampai pesanan rindu ini padanya

selamat malam sayangku
en siyah #

<3 p="">

Sunday, 18 May 2014

HAPPY TEACHER'S DAY

~Bismillah~

Happy Teacher's Day.
It's a very beautiful wish a teacher could ever receive from her pupils.
It's easy to say them,
but not all people could realize and feel the sacrifices made by teachers 
in nurturing and educating the children.

Being a teacher...
is not all about teaching... because without teaching the knowledge...
the children themselves can learn it with their own ability and capability...

But being a teacher is all about taking care of the children's behaviour and akhlak...
Their well-being... their personality...
Their relationship with other people...
Their closeness to the nature...
Their relationship with God and the religion...

It makes me realize that teaching profession is so much challenging and a tough work to handle.

May Allah bless all my teachers who had brought me until 'here.'
May Allah grant them with happiness in their lives for turning me into what I am now.
I've become a part of them.
I've turned to be just like them.

THANK YOU TEACHERS.

Written by me.

HAPPY BELATED TEACHER'S DAY :)

Saturday, 5 April 2014

Rezeki yang turun dari langit

Pernahkan anda mengalami situasi2 seperti ini?
✅ Menghadiri majlis pernikahan/walimah saudara muslimah, namun wajahnya disolek dengan sarat dan berlebihan oleh jurumekap profesional (bahkan kadang-kala maknyah lelaki)?
✅ Rakan muslimah seorang yang tegar mashaAllah, maka di hari pernikahan/walimahnya, dia hanya menyolek dirinya sendiri dengan solekan yg ringan (atau langsung tanpa solekan). Namun disebabkan tiada skil imej yang benar, beliau tampil kusam, tidak bermaya dan wajah yang tidak berseri.
REEM RIAS merupakan Perancang Perkahwinan Islami pertama di Malaysia; akan menganjurkan Kursus Andaman Muslimah antara objektifnya ialah;
💟Mengatasi 2 situasi di atas dengan melahirkan jurusolek muslimah profesional bagi menggantikan jurusolek profesional konvensional. 💟Membantu saudara/rakan muslimah kita tampil dengan imej natural, agar mereka tidak tampil berlebihan (tabarruj), namun wajah tetap berseri dengan sentuhan daripada jurusolek muslimah profesional di hari pernikahan/walimah mereka. 💟 Peluang pendapatan sampingan buat peserta yang mengikuti kursus ini. Sijil akan diberikan. Peserta juga layak untuk membuat attachment dibawah Reem Rias.
KURSUS ANDAMAN MUSLIMAH "Tampil Indah Menurut Syariat"
PENGANJUR ➡ Reem Rias, Islamic Wedding Planner. PELATIH ➡ Pn. Maryam Sakinah Abang Abdullah (Certified Image Consultant) TARIKH ➡ 24 Mei 2014 MASA ➡8.30 pg - 5.30 pg TEMPAT ➡ Pusat Latihan Elmureed, Mutiara Gombak YURAN ➡RM200 (Sijil disediakan)
Hubungi Pn. Azwa (017-876 9737) untuk pendaftaran dan pertanyaan.
DAFTAR SEKARANG! TEMPAT TERHAD.
REEM RIAS Perancang Perkahwinan Islami "Syariat Dipelihara, Rumahtangga Bahagia"
p/s: Ini memang rezeki yang Allah datangkan dari arah yang tidak disangka-sangka. Syukur alhamdulillah... peluang diri untuk berlatih mengandam mengikut syariat masih terbuka luas. Semoga pada hari kejadian, tak ada sebarang program yang datang mengganggu. Mohon Allah permudahkan semuanya.
^_^

en siyah #Bertabahlah sayang

~Bismillah~

beberapa hari lepas
diri mendapat khabar berita dari seorang sahabat
siapa lagi kalau bukan en siyah
sahabat yang sentiasa di ingatan
dia kemalangan 
luka di beberapa kawasan kulit
alhamdulillah cedera ringan
alhamdulillah nyawanya tak terbang melayang
seperti mana dia 'terbang' melayang
jatuh dari motosikalnya
diri bersyukur
dia masih ada di dunia ini
tapi waktu menerima khabar tak best tu
diri begitu ego 
yang mampu ditaip hanyalah kata-kata;
"sorry to hear that. may you get well soon."
tapi sebenarnya hati resah memikirkan keadaannya
hati sedih memikirkan kejadian2 buruk yang menimpanya
bila diri tiada bersamanya...
dia sering mengadu sakit pinggang
tapi dia masih mampu berjenaka di saat diri menemuinya
dia sering bersedih kerana kecederaan teruk pada kukunya
tapi dia masih mampu tersenyum di saat diri menatap wajahnya
kerana dia seorang en siyah
dan hanya ada seorang en siyah saja dalam dunia ini yang setabah itu
hanya dia
en siyah saya


p/s: bertabahlah sayang. semoga awak mampu untuk terus tersenyum. setiap hari saya rindukan senyuman awak. setiap hari, saya melihat semula gambar2 awak dalam album saya. sebab saya masih mencari-cari senyuman itu di sebalik wajah kusam awak akibat kemalangan ringan yang menimpa awak ni. Allah ada untuk bersama awak dan al-Quran ada untuk menghiburkan awak. jadi, teruslah bertabah ya....

:')

Wednesday, 26 March 2014

Indahnya hidup bersangka baik, kan?

~Bismillah~

"hee.... apalah pakai tudung singkat! baju pulak ketat. sakit betul mata yang memandang!"
"harap tudung je labuh tapi duduk-duduk, makan-makan, bergelak ketawa juga dengan lelaki..."
"berkopiah, berserban, tapi melepak lama-lama dekat warung sambil menghisap rokok. mengumpat siapalah tu agaknya..."
"ya Allah, pendeknya tudung!"
"ya Allah, bergaya sangat ni nak pergi mana? nak pancing anak-anak ikan ke?"

astaghfirullah...
hmm... (hati mengeluh sendiri)

hampir setiap hari, diri mesti mendengar cacian, makian dan tohmahan yang dilemparkan oleh sekelompok manusia kepada manusia yang lain...
dan yang lebih menyedihkan apabila diri pernah terjebak dalam kelompok manusia yang suka mengkritik dan menghina orang lain... pada suatu ketika dahulu...
oleh sebab diri selalu ditegur, dilabel dan dihukum tanpa usul periksa, 
diri pun jadi terikut-ikut untuk meneladani sikap mereka yang suka menegur manusia kerana sesuatu tapi tak kena pada tempatnya, melabel manusia sesuka hati dan menghukum mereka tanpa siasat terlebih dahulu
asbab mereka melakukan sesuatu.

terasa diri sangat berdosa dan bersalah kepada mereka semua.
andai diri berkesempatan bertemu mereka setiap seorang yang diri pernah menegur, melabel dan menghukum tanpa usul periksa, 
diri ingin sekali menawarkan kata-kata maaf dengan beberapa titisan air mata tanda penyesalan atas dosa yang pernah dilakukan sebab bila diri sudah terkena, baru tahu betapa peritnya luka itu...

sebagai orang Islam, kita sentiasa diberikan pilihan oleh Allah...
kita ada pilihan untuk menjadi orang baik atau orang jahat...
kita ada pilihan untuk membuat hati kita bahagia atau sedih...
kita ada pilihan untuk menggembirakan orang lain atau melukakan mereka...
bahkan kita juga ada pilihan untuk berfikir yang baik-baik saja tentang orang lain atau sebaliknya...

dan sudah semestinya kita akan memilih sesuatu yang akan memberikan manfaat yang lebih pada diri kita seterusnya membuat hati kita tenang dan bahagia...

diri bagi satu analogi agar kamu faham...

contohnya kamu pergi ke sebuah kedai dan terlihat ada macam-macam jenis bag...
semuanya kamu suka. tapi sudah tentu ada beberapa beg saja yang menambat hati kamu,
lalu kamu buat keputusan untuk membeli beg yang cantik bagi pandangan mata kamu dengan sejumlah wang yang kamu punya. bila dah beli, kamu pun rasa puas dan happy!

sama jugaklah halnya dalam kehidupan kita...
Allah memperluaskan medan kebaikan untuk kita tapi kenapalah kita lebih memilih yang kurang baik atau tak baik langsung untuk kita?

sebenarnya...
bila bercakap tentang menilai orang lain secara zahir, 
kita lebih dahulu memberi penilaian yang buruk-buruk sebelum kita membuat penilaian yang baik-baik...
sedangkan kita ada pilihan untuk bersangka baik terlebih dahulu sebelum bersangka buruk...
tapi still kenapa terlalu sukar untuk kita fikir yang baik-baik saja tentang orang lain.

adakah kita merasakan yang kita sudah terlalu bagus dalam setiap hal?

ramai yang dalam kelompok menegur tanpa usul periksa itu menjadikan statement ini, 
"saya tegur sebab saya care" sebagai satu alasan atau jalan bagi menunjukkan yang dirinya lebih bagus seterusnya menghukum si 'pesalah' tanpa menyiasat terlebih dahulu sebab musabab dia melakukan sesuatu perkara...

diri bukan sebarangan cakap sebab diri sudah terkena dengan golongan sebegini beberapa kali,
dan yang paling ketara ialah diri pernah mendapat teguran yang tak bernas daripada seorang lelaki Muslim yang tak pernah kenal peribadi dan akhlak diri yang sebenarnya.

kenapa diri menerima feedback dia sebagai sebuah hukuman daripada sebuah teguran yang ikhlas kerana, dia tidak siasat dulu latar belakang diri sebelum dia menegur dan dia menegur kesalahan diri dengan cara yang paling tak berhikmah yakni meninggalkan tegurannya di ruang komen agar semua orang dapat membacanya. pelbagai persoalan yang timbul di benak fikiran diri pada waktu itu dan salah satunya ialah,
"adakah dia menegur di ruang komen ini untuk menunjukkan pada orang ramai kebolehan dia berdakwah pada orang lain?" diri cepat2 beristighfar... diri pulak sudah bersangka bukan2 pada dia. diri sangat mengerti. niat dia baik. ingin menegur. tapi dia serkap jarang dan itu buat diri tak berapa senang dengan caranya...

 kisahnya begini...

pernah suatu hari diri post gambar diri dan adik lelaki diri sedang berkaraoke...
diri duduk di sebelahnya dan dia pulak duduk sambil memegang mikrofon. bersiap untuk menyanyi.
sekali, gambar itu mendapat satu komen bernas daripada sahabat diri berjantina lelaki.

"dah nikah ke belum ni?"
dia terus serkap jarang. dia sikit pun tak tanya siapa lelaki itu pada diri. satu-satunya soalan yang dia ajukan ialah sama ada diri sudah bernikah dengan lelaki itu atau belum. diri merasakan yang dia sedang menghukum diri pada saat itu. tapi diri cuba bersangka baik dengan dia. 

"tak nikah." jawapan diri ni sebenarnya cuba nak perangkap dia.
diri ingin lihat apakah respon dia yang seterusnya.

"tak baik lelaki dan perempuan yang belum halal duduk berdua-duaan, rapat-rapat macam ni. boleh jadi fitnah." lebih kurang macam nilah ayatnya. diri tak berapa nak ingat. 

"apa yang tak bolehnya? bukannya buat apa-apapun. duduk sebelah je. bagi ana, tak ada yang salah ana dan dia buat macam tu." sekali lagi diri lontarkan statement yang memerangkap dia.

kemudian dia terus memberikan komen-komennya secara public seolah-olah diri sedang melakukan dosa besar dalam gambar tu dan mungkin juga dia merasakan bahawa di sebalik gambar tu, diri sedang berzina. astaghfirullah! mungkin tak sejauh tu dia fikir. diri saja yang lebih-lebih...

sampailah satu saat diri membalas balik komen-komen dia dengan memberikan hujah-hujah sendiri...
tiba-tiba ada seorang kawan diri turut meninggalkan komennya pada gambar itu...

"ni adik kak zimah!"

diri tersenyum. kadang-kadang penjelasan kita pun orang susah nak tafsirkan. bila datangnya source lain, baru mereka faham. diri pun membalas,

"kenapa? aida nak kenal? boleh akak kenenkan aida dengan dia."
"hee... belajar lagilah kak zimah hehe..."

tak lama selepas itu, sahabat lelaki diri itu pun membalas komen,
"ooo... adik enti ke. kenapa tak cakap awal-awal tadi..."
diri tergelak lagi.
"kenapa enta pun tak tanya dulu? kenapa main serkap jarang je? sedangkan peluang enta untuk bertanyakan siapa lelaki tu pada ana atau apa status hubungan kami sangat terbuka luas."
setelah membaca komen diri ni, dia sudah tidak meninggalkan apa-apa komen di ruangan itu sebaliknya dia beralih ke ruangan inbox.

"ukhti, ana minta maaf sebab terus menegur ukhti tanpa usul periksa. ana tak tahu pun itu adik ukhti."
"tak apa, ana tak marah pun. tapi next time kena sentiasa ingat bahawa nak menegur orang memang dibolehkan tapi harus kena pada caranya. tegurlah secara berhikmah. tanya dulu. siasat dulu latar belakang seseorang. kenal dulu peribadinya. manusia biasanya takkan melakukan sesuatu dosa tanpa sebab. mesti ada faktor-faktor yang membuatkan dia terpaksa atau terdesak melakukannya. tapi golongan macam kita ni cepat je terus menjatuhkan hukuman. itu tak adil bagi mereka. entah-entah boleh membuatkan mereka semakin jauh hati dengan golongan baik macam kita, apatah lagi dengan Islam..."

diri hanya berkongsi pendapat diri dengan dia sebab diri tahu kalau nak dibandingkan dengan dia,
diri ni lagi cetek ilmu. tapi diri bercakap kerana diri selalu diperlakukan macam tu.
tak tahulah. care sangat ke mereka dengan diri ni?
tapi cara mereka menunjukkan care mereka, bagi diri, sangatlah tak wajar.
bila diri buat kesalahan, barulah nak care.
tapi bila diri lakukan sesuatu yang menyumbang, tak ada pula mereka mengatakan atau menunjukkan
sesuatu yang menunjukkan mereka tu menghargai apa yang diri buat.

macam tulah yang diri rasa setiap kali kena tegur.
dan yang lebih menyakitkan apabila kebanyakan yang pernah menegur  diri itu
semuanya lelaki. masa tu, diri rasa semakin meluat.

tapi tu dulu. sekarang diri lebih terbuka.

kesimpulannya, daripada kisah pendek ini, kita bersangka baik dululah pada orang sebelum menjatuhkan apa-apa hukuman terhadap dirinya. dan dalam masa yang sama, siasat latar belakang dia, korek cerita daripada dia dan kenal dengan hati budi, akhlak dan peribadi dia. sebab bila kita kenal, kita akan jadi lebih memahami dia.

bila kita bersnagka baik, hati akan jadi lebih tenang dan hidup pun akan lebih tenteram...
kerana tiada hati yang terluka,
sama ada hati yang terluka kerana prasangka yang melampau,
jahupun hati orang lain yang terluka akibat judgement buruk yang kita berikan...

indahnya hidup bersangka baik....
saat kita bersangka baik, tanpa sedar makin bertambah sahabat-sahabat kita.

kan best macam tu! ^_^

wallahua'lam.

Monday, 24 March 2014

Aku ingin jadi seperti...

~Bismillah~



Aku ingin jadi seperti air...
Yang sifatnya tenang dan menyejukkan...
Aku ingin menenangkan dan menyejukkan hati manusia...
Yang sedang dalam amarah dan emosi.

Aku ingin jadi seperti angin...
Yang sifatnya lembut dan membelai...
Aku ingin melembutkan dan membelai jiwa manusia...
Yang sentiasa ingin dekat dengan Penciptanya.

Aku terasa lemah tak berdaya tapi DIA sumber kekuatanku.
Satu persatu teman yang pergi meninggalkanku!
Kini DIA datangkan dua lagi teman baru;
Mereka ialah AIR dan ANGIN yang selalu mendamaikan kalbu.

Taman Tasik Titiwangsa
23 Mac 2014
11.25 am


Sunday, 16 March 2014

6 tips to becoming a freelance makeup artist


If you are interested in the makeup artistryindustry, you will be glad you found this page!
Just like you, many makeup artists have a passion for art and beauty, helping others, and using their visions and hands to create these wonders. It's an ever growing, ever changing, ever learning industry that is never affected by recession and will become everything and more that you want it to be if you put in the hard work and devotion to your craft.
1.) For starters, you will need a makeup kit. Consider the people around you and what ethnicities and skins you will commonly be dealing with. Get the basics like a mascara, an eye shadow pallette, a few lipsticks, a natural blush that would look good on your highest population of clients, a foundation pallette (or reccomend clients to bring their own until you can afford pallettes), brushes, brush cleaner, a nude face powder, and cream eyeliner in black.
Consider buying a makeup set to cut costs. One great place to look is SEPHORA.
Keep in mind: You don't yet need lip liner or brow pencils, as you can use eye shadow and brushes to mimick these! Ex: A lip liner brush dipped in *your choice of color* eyeshadow and gently brushed around the lips with lipstick over top, and it holds very well!
2.) Practice, Practice, PRACTICE! Use whatever person comes your way, whether family, friends, even your boyfriend or husband (If they let you)! Any opportunities you have to learn and grow in your craft you MUST take, and most likely if you are a beginner, you will have to understand you won't be getting paid! Don't expect anything, but just to learn as much as you can. Visit makeup counters in department stores or cosmetic stores and ask the employees for tips and beauty advice. Become friends with them and play around with the different makeup! Sign up for cosmetic company emails to get discounts when they have online or store sales to grow your kit. And most importantly, use your OWN face.
Keep in mind: Your own face will always be available to yourself, so practice hard and take pictures when you think you have done a rockin' makeup job.
3.) Create a Portfolio. Upload your makeup pictures on to the web! Add these to your facebook to get feedback and encouragement from people you know and trust. Add them to any online sites, as this will be the start of your portfolio (even if it's not the greatest of pictures! It's a start!).
Join sites like:
  • ModelMayhem.com: THIS IS A MUST! You will find lots of resources and guides and people in your area with common interests. You will find models and photographers who are also new to the business and looking for a makeup artist for thier upcoming shoot! Explore what the site has to offer, because this will be really helpful to you with your portfolio building and networking.
  • ThePowderGroup.com: Be sure to sign up for their makeup magazine!
4.) ADVERTISE yourself. Create a free website on a site like wix.com or carbonmade.com. Put all your beautiful makeup pictures on this site and add a way for people to contact you. Create business cards with your personal website and keep them on you at all times! You never know who you'll run into or if you'll find the perfect spot to distribute them. Go on craigslist.com and head to the beauty section to sell your talents!
But most importantly...
5.) Be CONFIDENT in what you do and why. You are hear to create beauty and art and to make people feel great about themselves! Do not worry if someone hates their makeup job, because they can wash it right off and you can start all over (unlike a bad haircut... eek!). Be proud of your accomplishments and always flaunt what you do and take pride in your work! People will notice this and will automatically be drawn to you if you market yourself well and keep professional and passionate about your craft!
And lastly...
6.) Find a job in a department or cosmetics store, or be a makeup artists' apprentice! You will learn so much from working and hands on experience. Always take advice from the people who know the business. This will be a great experience for you.

Friday, 7 March 2014

menangis dalam rindu

~bismillah~

suatu petang yang indah
angin bertiup sepoi-sepoi bahasa
sinaran matahari yang memancar dengan teriknya
semakin menghangatkan hati yang sedang berduka

di sebuah tempat itu
diri bersiar-siar ambil angin petang
yang ada di situ 
hanyalah diri, tasik dan alam
melayani perasaan
membelek-belek kenangan silam
yang semakin berputar ligat dalam ingatan

di situ tempat pertemuan dua hati
di situ tempat perkenalan
di situlah kisah diri dan dia bermula
tasik itulah saksi keakraban diri dan dia
sebagai sahabat hingga syurga

angin yang bertiup kencang 
seperti berbicara dengan diri
cuba memahami bahasa tangisan yang diri pamerkan
melalui setiap titisan air mata yang mengalir

alam seperti memahami keadaan diri
yang sedang di ambang kesedihan
sebak di hati tak mampu ditahan lagi

di tasik itu
bermain kayak bersama
berborak bersama
mendalami hati dan peribadi masing-masing
semuanya bermula di atas sebuah kayak
mendayung kayak bersama sambil menikmati keindahan alam
dengan dia, saat itu, diri sudah dapat rasakn tautan hati

memandang tasik itu
bayang-bayang dua insan mendayung-dayung kayak
semakin jelas dalam ingatan
diiringi gelak tawa riang
hanya senyuman tak pernah lekang di bibir

air mata semakin laju merembes
tatkala terkenangkan saat bahagia itu
bayang-bayang dua insan itu berjalan-jalan mengelilingi tasik
masih terus bermain di mata

ya Tuhan
betapa diri merinduinya
diri menangis lagi kerana hati yang sudah tak tertahan

kini 
banyak yang sudah berubah
kehidupan
ikatan
dan juga hati

semuanya sudah tak sama macam dulu
kalau dalam masa diri masih sendiri ni pun
diri sudah terasa sunyi
nikan pula diri sudah bergelar isteri

ya Allah...

T_T


p/s: sampaikan salam diri padanya. tolong Kau jaga dia dengan sebaik-baik jagaan. dia, cermin diri. dulu, kini dan selamanya,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails