About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Sunday 6 October 2013

Po, saya sayang kamu!

~Bismillah~


Kenangan Po (atas badan Lala

"Hello. Assalamualaikum. Li... ko sehat?" teresak-esak.
"Waalaikum salam. Aku sihat alhamdulillah. Ko?"
"Aku baik... kurang baik...." tak dapat nak tahan esakan tangis. menangis jugak dekat telinganya.
"Kenapa ni, Zmah? Cuba ko cite kat aku."
"Li..... kucing aku dah takde! Dia dah takde, Li. Dia dah pergi! Tak dapat dikesan lagi." terus menangis. Air mata tak henti-henti mengalir.
"Ya Allah... kenapa boleh jadi macam tu? Dia sakit ke? Kejap. Kucing ko yang mana satu ni?" dia bertanya.
"Anak Lala. Nama dia Po. Yang kelabu mix dengan putih yang Nanny Zai pernah post dalam FB wall dia dulu."
"Oh... yang tu. Ok2."

Saya pun ceritakan hal sebenar yang jadi pada Po sebelum pemergiannya pada Li.

"Aku cite kat ko ni pun sebab masa aku sedih tadi, aku teringat kat ko. Ko pun ada kucing. Ko pun pernah kematian kucing yang ko sayang. So, aku pikir, aku nak luah kat ko je sebab ko je yang faham dan tahu perasaan tu."
"Ya.... aku faham.. aku faham perasaan ko. Aku pun dulu masa kucing aku mati, aku dekat asrama. Bila mak aku bagitahu kucing aku mati, aku menangis gila2 sebab sedih." 
Saya sambung, "Aku sedih sangat Li. Aku paling sayang Po. Dia manja dengan aku. Dia baik sangat."

Li hanya mendengar dengan setia. Mendengar setiap satu ucapan saya yang diselangi dengan esakan tangis yang tak henti-henti.

"Dah tiga hari dia tak ada dengan kitorang aku rasa kehilangan sangat-sangat. Sebab tu aku duduk dekat luar rumah aku. Tengok anak-anak Lala menyusu, tiba-tiba aku sedar Po takde. Then, aku terbayang-bayang dia berjalan perlahan-lahan menuju ke arah aku...aku rindu dia..."

"Zmah... tu maknanya Allah nak uji ko. Itu Allah baru uji dengan binatang kesayangan. Belum lagi Allah nak uji dengan manusia yang kita sayang.."
"Tapi kenapa Li? Kenapa setiap benda yang kita sayang takkan lama dengan kita?"
"Haa.... tu maksudnya Allah memang nak ujilah tu. Allah lebih sayang dia. Dan Po pulak pergi senyap-senyap sebab dia tak nak mati depan ko. Dia takut ko tak boleh terima kematian dia. Nanti ko lagi sedih."

"Aku selalu terbayang roh dia datang dekat aku."
"La... janganlah terbayang macam tu. Cuba bayangkan tiba-tiba suatu masa dia hidup lagi. Dia berjalan ke arah ko. Nak buat surprise!"

Saya tersenyum.

Bila telefon diletak beberapa minit lepas tu, mata terus pandang ke langit.
Terbayang-bayang wajah Po.
Termasuk hari ni, dah tiga hari saya bersedih kerana pemergiannya.
Tapi baru hari ni saya menangis sepuas-puasnya sebab teringat kat dia.

Po.
Kucing saya. Dia masih bayi tapi sudah mendahului saya.

Po, saya rindu kamu.
Po, saya sayang kamu.

Kenangan Po (kanan gambar)


:')

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails