About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Wednesday 12 October 2011

Aku alami osteoporosis


Prosesku untuk jadi seperti ini mungkin akan lebih cepat berbanding orang lain.


Salam.

Osteoporosis ("porous bones", from Greek: ὀστέον/osteon meaning "bone" and πόρος/poros meaning "pore") is a disease of bones that leads to an increased risk of fracture

Semalam, aku sakit belakang lagi, seperti sebelumnya.

Sakit belakangku ini sudah menyerang tak kira waktu. Bila-bila masa dia nak datang, ikut suka dialah. Kadang-kadang aku tak boleh nak agak bila dia akan menyerang.

Tapi maklum sajalah, sakit belakangku ini bila sekali dia dah attack, memang sakit sangat-sangat. Pernah sekali tu, dia datang sampai aku terpaksa tidur menelentang dan belakangku aku alas dengan bantal. Aku tidur straight aje. Tak bergerak langsung ke kiri mahupun ke kanan sebab memang sangat sakit.

Dulu, dah dua kali aku buat pemeriksaan dengan Doktor Nurul. Doktor Nurul kata aku ni kurus sangat. Dia suruh aku gemukkan sikit badan supaya dapat cover sikitlah tulang belakang aku yang bengkok ni. Aku ikut nasihat doktor.

Lepas tu, aku makan banyak-banyak. Tapi aku rasa macam usaha tu sia-sia. Setiap kali aku makan banyak, aku akan periksa semula berat badanku. Masih lagi 46 kg. Tak bergerak-gerak. Makanan masuk ke, keluar ke, dia statik dekat situ.

Aku pun pelik. Hai, kenapalah dengan badanku ini.

Jadi semalam, aku pun berhasrat nak pergi jumpa Doktor Nurul buat kali ketiga. Tapi malangnya, Doktor Nurul outpatient pula. 

"Wan Hazimah," panggil jururawat yang bertugas di kaunter pendaftaran.

Aku berjalan menuju ke kaunter untuk mengambil semula kad matrikku.

"Doktor lain boleh, tak? Sebab Doktor Nurul outpatientlah hari ni," tanyanya.

Aku hampa mulanya tapi nak buat macam mana lagi. Takkan nak tunggu di klinik yang ramai orang tu semata-mata nak jumpa Doktor Nurul saja sedangkan ada je doktor perempuan lain yang boleh memeriksaku. Aku pun redha.

"Bolehlah, kak. Tapi saya nak doktor perempuan, ya?" Aku cuba memaniskan muka. Tapi rasanya tak berapa manis kot sebab belakangku terasa makin sakit. Aku nak berdiri betul-betul pun dah susah.

"Okey," katanya.

Aku pun duduk semula.

Beberapa minit kemudian, nombor giliranku dipanggil oleh mesin suara. Aku berjalan perlahan-lahan masuk ke dalam ruangan pemeriksaan. Aku bertemu lagi dengan Doktor Masitah, doktor kegemaranku yang kedua. 

"Ya, adik. Apa masalah?"

"Saya sakt belakang lagilah, doktor. Dulu dah pernah jumpa doktor Nurul dah. Tapi makin lama makin sakit belakang saya ni. Kakak dan emak saya pun cakap saya di dah makin bongkok." Aku menjelaskan semuanya pada doktor.

"Cuba bangun sekejap." Doktor meletakkan tangannya di belakangku dari atas ke bawah. Dia sedang merasakan struktur tulang belakangku.

"Eh, tulang awak ni macam bengkok sikitlah dik. Saya setuju dengan kakak dan emak awak tu. Okey, sekarang awak pergi buat X-ray. Nanti datang balik jumpa saya, ya?"

"Okey, doktor."

Setelah X-ray, saya masuk ke ruangan pemeriksaan Doktor Masitah semula. Dia memeriksa X-ray saya. 

"Hmm, tulang belakang awak ni memang bengkok sikitlah dik. Tapi memang kita tak boleh buat apa-apa dah. Awak menghidap osteoporosis. Memang tak ada ubat atau pembedahan apa-apa untuk penyakit ni."

Aku seolah terkedu.

"Jadi, macam mana saya nak buat?"

"Tak boleh buat apa lah. Kalau awak tak jaga position awak, dia akan jadi lebih teruklah." Doktor Masitah senyum. Mungkin dia cuba untuk menenangkanku.

"Tapi ni tak ada apa-apa pun. Cuma kalau awak tak jaga posisi badan awak dengan baik, takut awak akan cepat bongkok nanti."

"Tapi dia akan affect kesihatan tak, doktor?" Aku bertanya sekadar memastikan.

"Tak adalah effect sangat.Dia akan affect paru-paru sikit. Bila awak bongkok ke depan, paru-paru awak pun akan ke depan sama. Dan mungkin ini akan menyukarkan sikit sistem pernafasan awak."

"Kalau masa pregnancy?"

"Kalau masa awak mengandung, awak akan rasa lenguh sikitlah. Itu biasa. Mungkin benda ni jadi sebab awak selalu angkat barang berat-berat..."

"Saya memang selalu bawak laptop saya pakai beg galas, doktor. Sebab senang nak bawa."

"Kalau itu, saya memang tak galakkan. Kalau awak nak bawa laptop, awak kena pegang dengan tangan. Jangan pakai beg galas lagi. Sebab nanti akan lebih teruk tulang belakang awak."

Aku betul-betul nak menangis dah masa tu sebab tahu yang sekarang aku dah tak normal lagi.

Bila sakit belakangku menyerang, tak ada apa yang doktor boleh buat lagi. Aku kena tahan sakit sendiri.

"Tapi in case kalau awak rasa sakit sangat, makan ubat ni." Pain killer fikirku. Tapi emak melarang aku mengambil pain killer. 

Bila aku ceritakan pada emak, aku tiba-tiba jadi down sangat-sangat. Rasa macam tak bersemangat dah. Aku tengok orang lain dalam peringkat umurku tegak je berdiri dan duduk.


Posture badan mereka sangat cantik dan mereka tak ada pun sakit-skait belakang macam aku ni. Sakit belakang aku ni selalu mengganggu masa dalam kelas. Aku tak boleh duduk betul-betul. Selalu sangat betulkan kedudukan. Sekejap tegak, sekejap tak.

Jadi, sakitnya tu membuat aku hilang fokus pada pengajaran pensyarahku. Tapi tak ada apa yang boleh dibuat lagi selain tahan sajalah.

p/s: Aku nak normal balik.Rabbit 3


Zimah Zaiwani

5 comments:

shahirahkhairudin said...

zimah..
kuatkan semangat ok.
banyak banyak berdoa dengan Allah, semoga diberikan kekuatan.
redha dengan setiapnya yang Allah atur. Allah nak tinggikan lagi darjat zimah disisi-Nya kan.

take care. jangan patah semangat.

Zimah Zaiwani said...

thanx irah :)

Cik D momy the ZAs said...

salam ziarah.
Tuhan selalu jatuhkan batu-batu kecil supaya kita sentiasa terkenang padaNYA.
Semoga cepat sembuh....

syura said...

salam zimah..
zimah jgan sdey2 ye..syura taw zimah ni kuat orangnye biarpon byak dugaan yg mendatang..zimah kne kuat..if u need me, im here dear..u can share with me if u want..walupon muke kite nmpak sombong, ati kite baik..hehehhe..saje nk perasan..huhuhu..jage dri ye syang???

Zimah Zaiwani said...

syura: thanx dear. terharunya bila masih ada yg care kat diri yg dhaif ini. huk3... take care jgk ya. pape hal nnt, zmah roger je syura ye. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails