About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Thursday 26 April 2012

TELESQOP, QYC 2012 [bhgn. 1]




Salam.

Alhamdulillah, masih hidup rupanya aku. Jasad ini akan terus kaku jika roh mendapat arahan agar kembali semula pada-Nya. Namun, aku tetap bersyukur sebab masih diizinkan untuk terus tinggal di bumi Allah ni.

Sekali lagi, ucapkanlah alhamdulillah.
Terima kasih ya Allah.

Subhanallah, terasa agak lama aku tak berkongsi tentang perkembangan diriku di sini. Maklum sajalah, aku masih seorang pelajar universiti. Sibuk dengan kerja-kerja 'hadiah' dari para pensyarahku serta amanah dalam kelab yang aku sertai usah dikata lagi. Banyak sekali. Tapi aku tetap gagahkan diri. Aku berharap sangat dapat menyiapkan semua tugasan yang diberi bagi semester ini dalam tempoh yang ada. Harap sangat dapat menyempurnakan semua tanggung jawab yang digalas sebelum aku dipersoalkan dalam 'rumah keduaku' nanti. Biiznillah.

Beberapa hari yang lepas, iaitu pada 21-22 April 201, kelab yang aku sertai, QYC, telah mengadakan satu program bersama para pelajar Sekolah Rendah Agama Integrasi Sg. Chinchin (SRAI). Program ini sebenarnya sebuah program mentoring di bawah naungan CENSERVE dan ia dinamankan sebagai TELESQOP (maaf, aku lupa nama panjangnya). Kami diberi kepercayaan oleh Ibu Martinelli (Head CENSERVE) untuk menganjurkan program ini di sekolah tersebut bagi mengajarkan dan menekankan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Al-Quran (memandangkan QYC sendiri merupakan Quranic based club) seperti mengajar adik-adik SRAI membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur ayat-ayat Al-Quran serta menekankan juga aspek adab dan akhlak agar mereka menjadi a better Muslim.

Secara keseluruhan, aku amat berpuas hati dengan program TELESQOP kali ini. Mungkin sebab ini pertama kali aku mengikuti program mentoring anjuran QYC. Jadi, rasa excited itu mungkin lebih sedikit berbanding orang lain.

Dalam program ini, aku diberi tugas untuk merakam setiap momen penting semasa program berjalan. Dalam masa yang sama, aku juga Pembantu Fasilitator bagi kumpulan Mustaqim dan Kak Iqa. Sangat seronok! Walaupun aku tak dapat meluangkan masa sepenuhnya bersama adik-adik, tapi tetap ada adik-adik yang sudi berkenalan dan berborak denganku. Sangat manis perkenalan ini! Semanis gula :)

Nak cerita A sampai Z mengenai program ini memang takkan habis. Tambahan pula sekarang dah jam 3:43 pagi dan esok aku ada kelas jam 8:30 pagi. 

Tapi jangan risau. Esok, aku akan sambung menulis tentang perjalanan program kami mengikut slot-slot seperti yang tercatat dalam tentatif program. Sebab aku pun banyak hal yang nak dikongsikan dengan kalian di sini. Pengalaman pertama berprogram bersama adik-adiklah katakan.

Jadi, nantikan... 


Lagu tema: Cahaya Iman
oleh: Aeman

Iman bagaikan emas permata
Letaknya di dalam jiwa
Kemilau warnanya bak cahaya
Menyuluh hidup seluruh manusia

Iman letaknya di hati
Suburkanlah dengan ilmu
Bajainya dengan zikrullah
Ia menunjukkan kita
Jalan keredhaan Allah
Imanlah harta yang paling berharga

Iman kurniaan Yang Esa
Tanpa mengira bangsa dan rupa
Memberi petunjuk jalan mulia
Menjadi benteng penghalang dosa 

Orang yang teguh iman
Sabar dengan ujian
Di akhirat dia insan yang mulia

;)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails