About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Thursday 3 March 2011

Kahwin 2

Salam.

Bertemu lagi dalam blog Puzzle of My Life. Nama blog saya yang diberi oleh kakak kesayangan saya, Kak Uda! Terima kasihlah kat dia sebab sudi menamakan blog saya dengan nama yang menarik dan sedap didengar. Hehehe. Teringat pulak kat dia. Dah berapa kali dah dia call saya, tapi saya tak angkat. Bukan tak nak angkat, tapi sekarang ni tengah musim program, assignment, presentation dan exam pun nak dekat dah. Jadi, sangat sibuk dan saya rasa saya perlu jugak cakap yang badan saya dirasakan makin hari makin sangat lemah.

Sedih sangat. Sekarang saya dah tak boleh nak stay up macam dulu. Saya ingat lagi dulu masa kat CFS Nilai, saya selalu stay up sampai pukul 3 hingga 5 pagi. Segar je masa tu. Bolehlah jugak nak kata agak rajin masa kat Nilai dulu walaupun diri ni tidaklah sepandai mana pun. Tapi sebab tak pandai tulah yang jadi kuat belajar. Seronok sangat bila terkenang balik saat tu. Kadang-kadang stay up dengan Pija dan Siti, rakan-rakan dorm saya dan adakalanya stay up sorang-sorang. Rasa macam ada kepuasan belajar masa tu. 

Tapi sayangnya, sekarang di UIA Gombak, saya tidak berkesempatan lagi untuk rasa benda tu. Kemanisan bangun malam. Berdua-duaan dengan Allah masa study dan beribadah. Jarang dah sekarang nak bangun qiam. Kadang-kadang kalau kunci alarm pun, tak bangun jugak. Setiap kali dengar bunyi alarm, bangun, tapi mesti akan tidur balik. Macam saya cakap tadi. Sebab badan saya dah semakin lemah. Sebab sepanjang tiga sem belajar di sini, saya sangat aktif berprogram. Sehinggakan pelajaran saya terganggu. Sebabnya, saya sangat lemah dalam pengurusan masa. Lagi satu, sekarang saya dah sangat jarang bersenam, swimminglah senang cerita. Dulu setiap petang pergi swimming tapi sekarang, meeting sana meeting sini, badan tak exercise, tu yang lembik macam obor-obor. Aduh, sangat kecewa dengan diri sendiri.

Ok, rasanya saya dah lari tajuk ni. Ok ok. Sekarang saya masuk kepada tajuk utama ya. Hehehe.


Kenangan: hari bahagia Kak Uda:)


Kahwin lagi tajuk entry saya. Hmm... nak tahu kenapa? Sebab sekarang musim kahwin dah semakin meluas. Budaya kahwin awal di negara kita, terutama di Selangor dan Kuala Lumpur sendiri bukanlah perkara janggal lagi. Tak pelik kalau kita dengar budak baru lepas SPM nak kahwin. Betul tak? Yelah, kiamat sudah dekat (eh, macam tajuk cerita pulak, kan?), jadi baik cepat-cepat ada pasangan sebelum 'hari itu' sampai. Macam tu kot.

Tak sangka. Kawan sepermainan saya di sekolah, Fatin Alia namanya, dah nak kahwin! Aduh, cepatnya! Ingat lagi dulu selalu main-main dengan dia. Gurau-gurau dengan dia. Kadang-kadang saya rasa dia macam Kak Uda saya. Dia antara kawan-kawan yang paling rapat dengan saya. Lepas tamat je SPM, dahlah jarang jumpa dengan dia. Tiba-tiba, dia dah nak kahwin. Macam yang saya rasa dengan Kak Uda saya, kini saat untuk saya merasakan kehilangan Fatin sudah semakin hampir. Dekat sangat. Tanggal 13 Mac akan datang, Fatin tidak lagi bergelar kanak-kanak Ribena seperti saya, tapi akan jadi isteri solehah kepada suami yang soleh. Tak tahulah apa perasaan yang akan wujud dalam hati saya saat menghadiri walimah sahabat saya ni. Sedih, kehilangan, cemburu, bahagia... mungkin.

Kadang-kadang saya tertanya-tanya sendiri. Kenapa ramai sangat orang yang terdekat dengan saya pergi meninggalkan saya satu persatu? (Alamak, air mata dah mula menitis!) Dan sejujurnya, inilah ujian perasaan yang paling susah saya nak lalui dalam hidup. Bagi saya, kehilangan cinta, ditipu lelaki (lelaki yang bagi harapan palsu), putus cinta, cinta bertepuk sebelah tangan, tak ada jodoh, semua adalah masalah biasa. Alhamdulillah, saya boleh laluinya dengan hati yang tegar. Tak ada masalah kalau saya tak ditakdirkan untuk orang yang saya suka, tapi melalui detik-detik menyaksikan orang-orang yang saya sayang menjadi hak milik orang lain (bukan milik saya lagi) merupakan antara perkara yang sangat berat untuk saya terima. Saya pun tak tahu sama ada saya akan merelakan ataupun tak.

Hari tu, saya pernah terifikr pasal ni dan masa tu, mak ada di sisi saya. Saya cakap kat mak, 

"Mak, nak tahu tak kenapa Imah berat sangat nak kahwin sebenarnya? (kadang-kadang cakap kat mak nak kahwin awal. Tapi tu hanya gurauan. Bukannya serius pun)
"Kenapa?" Tanya mak.

Saya pun berterus-terang kat mak. "Sebab kadang-kadang Imah rasa perkahwinan tu memisahkan Imah dengan orang-orang yang Imah sayang. Kalaulah Imah diberi pilihan untuk kahwin atau tak, Imah akan pilih untuk hidup bersendirian (tanpa pasangan) sampai Imah mati. Kalau Rasulullah tak cakap yang baginda takkan mengaku sesiapa yang tak berkahwin sebagai umat baginda, Imah tak nak kahwin. Imah rasa perkahwinan akan mendatangkan lebih banyak kesedihan kat Imah, daripada kebahagiaan." Masa tu, air mata saya dah menitis dah.

Mak pun cakap, "Memanglah dik. Tukan lumrah hidup. Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan."

Saya senyap je, tapi air mata saya masa tu memang tak berhenti mengalir. Saya tak nak dibenci Allah. Saya tak Rasulullah mengenepikan saya sebagai umat baginda, tapi dalam masa yang sama, saya juga tak nak berpisah denan orang-orang yang saya sayang. Dengan orang-orang saya selalu bermanja-manja, bermain-main, bergurau senda, bergelak tawa sama-sama, menangis sama-sama. Ok, saya terima kalau diorang tinggalkan saya (walaupun berat sebenarnya), tapi saya tak nak tinggalkan diorang semua dan hidup dengan orang-orang yang saya tak pernah kenal sebelum ni. Sebab hanya orang-orang yang saya sayang ni saja yang boleh terima saya sebagai saya dan tahan dengan kerenah saya. Orang lain takkan mampu sampai bila-bila.

Tapi ayah saya cakap, "Adik pun perlukan seseorang untuk berkahwin. Sampai bila ayah dengan mak nak kena jaga adik."

Sedihnya dengar ayah cakap macam tu masa tu.

Mak, boleh tak kalau Imah tak nak kahwin? Izinkanlah Imah jaga mak dengan ayah hingga sampai satu saat mak dan ayah kembali kepada Allah. Boleh kan?

(Menitis lagi air mata ni)


Alah, gambar masa sekolah-sekolah dulu. Tahniah Fatinku sayang!
Tidak lama lagi kamu akan bergelar isteri orang! Saya pasti akan datang walimah kamu
dengan beberapa titis air mata kegembiraan:)
Sayang kamu kerana Allah!


Bersambung...

2 comments:

Unknown said...

nice la zmah..sdih aku baca ni..huhu

ummu ijlal said...

menyayangi seseorg bermakna menginginkan yg terbaik juga dlm hidup mereka...kebahagiaan mereka adalah kebahagiaan kita...mereka yg berkahwin itu tak pernah tinggalkan adik pun sebenarnya sebaliknya mereka membawa seseorg yg baru pula ke dalam kehidupan adik..seseorang itu mungkin sorg lagi abang atau kakak yg baru utk adik..atau mungkin juga sahabat yang baru..insya-Allah masa adik akan tiba juga nanti...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails