About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Tuesday 9 August 2011

Puisi: Bulan Hati




Satu dua tiga
Kau berjalan
Meinggalkanku di belakang
Melangkahkan kaki
Untuk mendapatkanmu

Satu dua tiga
Kau berlari
Jauh meninggalkan
Ku sendiri
Mengira langkah-langkah kecilku
Mengejar-ngejarmu

Satu dua tiga
Kau pergi
Membawa seribu erti
Akankah kita bertemu lagi
Atau
Mungkinkah ini sebuah perpisahan
Yang sering dinanti

Satu dua tiga
Kukira kelopak bunga
Satu persatu
Kubiarkan jatuh ke tanah
Menghitung hari
Kusuburkan rasa rindu di hati

Satu dua tiga
Kukira perlahan-lahan
Kemunculanmu di langit malam
Yang penuh suram
Kuhidupkan cahaya pelita
Namun tiada kau di sana

Satu dua tiga
Kukira jari jemari runcingku
Menghitung detik-detik berlalu
Mengimbas kenangan silam kita bersama
Aduh!
Sah hatiku terlalu rindu
Rindukan cahayamu yang sering menyinari hati gelapku
Rindukan cahayamu yang cerah menawan sanubariku

Satu dua tiga
Itukah kau, bulan hatiku?
Bukan
Jelas, itu bukan dirimu
Yang kunantikan
Ku hampa


Nota: Bila dibaca semula puisi ini, aduh, aku dapat rasakan hatiku masih dipenuhi luka kekecewaan berbanding luka kerinduan. Kecewa kerana tidak mampu menjadi sahabat terbaik bagi Bulan Hati. Ya, Bulan Hati ialah nama sahabatku. Seorang sahabat yang pernah hadir dalam hidupku suatu ketika dahulu. Dulu, hidupku ceria sehari-hari dengan adanya dia di sisi. Tika aku sedih, dia yang memujuk menghilangkan kesedihan ini. Tika aku gembira, dia bersedia bila-bila saja untuk berkongsi kegembiraan denganku. Namun, semuanya berubah di kala Tuhan berkehendak. Ya, ini takdir Tuhan. Dalam setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan. Cuma, bila, di mana dan bagaimana semuanya benar-benar di luar jangkaan kita. Kita hanya mampu merancang, Allah jualah yang menentukan. Selalukan kita dengar kata-kata hikmah ni? Memang itulah kenyataannya. Dulu, hatiku sangat berat ingin melepaskannya ke dalam pelukan insan lain, tapi kini hatiku sudah merelakan ia pergi. Sebaik-baik penjaga, hanyalah Allah. Aku tidak dapat meluangkan waktu selama 24 jam untuk berada di sampingnya. Hanya doa dan solat hajat sahaja penghubung utama aku dan dia. Bagaimana pun jua, yang menyampaikannya adalah Allah. Dengan izin-Nya, semua kalam rindu yang terluah dalam setiap doaku buat Bulan Hati, akan sampai dengan selamatnya. Tapi jika Dia tidak mengizinkan, apakan daya. Aku tidak mampu melakukan apa-apa selain mengharap agar kebahagiaan dan keberkatan saja yang akan mengiringi hidupnya. Cuma aku punya satu impian dengan Bulan Hati. Kuharap, sebelum aku pejamkan kedua-dua mataku, kembali ke pangkuan-Nya, aku ingin melihat dia di samping insan tercinta. Pendamping hidup, pembantu perjuangannya. Aku mohon agar ajalku ditangguhkan sehingga aku melihat dia tersenyum bersama insan istimewa itu.


Salam ramadan kareem
Nukilan ringkasku,
sekadar pengubat hati yang semakin merindu.

- Melati Putih -
(Penawar hati yang luka)


Wallahua'lam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails