About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Sunday 4 August 2013

Didikan Atuk

~Bismillah~

Bila sebut je perkataan Atuk, ramai orang ingat Atuk ni lelaki tapi dalam kes saya, Atuk ni perempuan.
Atuk ialah nenek saya sebelah mak. Bagi kami orang Johor, panggilan untuk nenek selalunya Atuk atau Mak Tok.

Saya, Kak Uda, Hafiz dan Zaim (terutamanya) semuanya dijaga, diasuh dan dibesarkan di bawah jagaan Atuk. Mak bekerja sejak kami semua kecil. Masa muda-muda dulu, mak memang tak ada masa sangat dengan kami. Selalu pergi kursus. Balik kerja lambat. Jadi, yang menjaga dan teman kami di rumah ialah Atuk.

Kalau musim cuti sekolah, mak jarang balik rumah waktu tenghari untuk hantar makanan.
Dan Atuk pulak memang tak reti masak. Jadi, juadah makan tengahari kami sangatlah simple. 
Kalau cuti sekolah je, setiap hari pada waktu tengahari kami akan makan nasi dengan kicap saja. 
Tengok, siapa kata saya tak pernah rasa hidup susah :P Sebab di rumah kami ni, mak tak rajin beli stok makanan. Kalau tak makan nasi ngan kicap pun, untuk buat kelainan sikit, Atuk akan masakkan bubur. Pun makan dengan kicap jugak. Sedaaaaaap!

Dan setiap hari jugak, wang belanja kami disediakan oleh Atuk. Masa arwah Atuk masih hidup, mak dan ayah jarang beri wang belanja kepada kami. Masa sekolah rendah, wang belanja saya dan KAak Uda hanya 50 sen. Dah masuk tahap dua, uplah sikit jadi RM 2.  Tapi bila dah masuk sekolah menengah, memang ayah yang beri wang belanja setiap hari. Sebab masa ni, Atuk dah mula sakit. Atuk menghidap barah payu dara stage akhir. Tangguh kejap cerita pasal penyakit Atuk.

Hari lahir saya dan apa yang saya suka, mesti Atuk ingat. Atuk tak pernah miss beri saya hadiah masa hari lahir saya. Sebab mak dan ayah tak pernah ingat hari lahir saya dulu. Atuk beri saya jam. Dua kali Atuk hadiahkan saya jam masa hari lahir saya tapi saya tak reti jaga. Habis rosak kedua-dua jam saya tu. Pernah sekali, masa hari lahir saya, mak bawak kami pergi JJ. Saya ternampak permainan UNO. Saya nak beli tapi mak tak kasi. Saya merajuk dan terus menangis. Tapi Atuk perasan saya tengah sedih. Last-last, Atuk belikan je. Baiknya Atuk!

Macam mana Atuk mendidik saya?

Atuk didik saya tak sama macam mak didik saya. Atuk ni, orangnya sangat strict dan garang sebenarnya tapi hatinya sangat lembut. Boleh dikatakan, saya cucu yang paling rapat dengan Atuk. Kalau bawak Atuk keluar jalan-jalan, Atuk memang akan cari tangan saya untuk dipimpin. Di rumah, saya tidur dengan Atuk. Saya tidur sebelah Atuk. Masa saya kecik-kecik, saya ada kutu. Kalau tidur sebelah Atuk, Atuk rajin cabut telur kutu saya sebelum saya terlelap. Sebelah tangan cabut telur kutu atas rambut saya, dan sebelah tangan lagi Atuk pegang tasbih. Atuk rajin berzikir. Biasanya dia akan berzikir dengan tasbihnya masa dia tak buat apa-apa, lepas solat dan sebelum tidur. Inilah yang saya saksikan setiap hari saya bersama Atuk. Dan ia menurun pada saya pula. Kalau tasbih peneman setia Atuk, samalah juga dengan saya. Saya rasa semacam kalau tidur tak pegang tasbih. Dan bila saya berzikir sambil pegang tasbih sebelum tidur, saya rasa seolah-olah Atuk ada dekat sebelah saya. Tenang sangat rasanya.

Atuk selalu kerah saya buat kerja-kerja rumah. Sejak dari kecik, Atuk memang didik saya untuk buat semua benda sendiri. Jangan harap pada mak je. Dari sekecil darjah 3, saya gosok baju sendiri, basuh baju sendiri. Dan akhirnya saya dibuli oleh adik-beradik saya yang lain. Kalau mereka malas gosok baju, mereka akan suruh saya. Hehe. Kalau masa cuti sekolah, haaa.... siaplah. "Azimah! Tolong Atuk sapu rumah ni!" "Azimah, tolong Atuk lipat baju ni!" "Azimah, tolong Atuk jemur baju ni!" "Azimah, tolong Atuk sikat bulu karpet ni!" "Azimah, tolong Atuk buat itu dan ini...." "Atuk tak pernah suruh adik-beradik saya yang lain buat kerja-kerja semua ni. Dia mesti akan suruh saya. Entah kenapa saya dipilih.

Banyak karakter Atuk menurun dekat saya. Atuk pengemas, saya pun jadi pengemas. Atuk garang, saya pun garang jugak. Atuk tak pandai masak, saya lagilah tak suka masak. Atuk suka kucing, saya laaaaagi suka kucing! Pernah sekali masa lipat baju dengan mak, masa ni Atuk dah tak ada, mak selalu cakap, "Adik, adik lipat baju kan macam Atuk. Kemas je lipatannya." Terahru saya bila mak cakap macam tu. Kalau mak cakap macam tu, maksudnya mak rindu sangat dekat Atuk dan dia seolah-olah nampak Atuk dalam diri saya. Ayah pulak,"Adik kalau sapu rumah, bersih je." Macam arwah Atuk jugak.

Masa kanak-kanak saya memang banyak diisi bersama Atuk. Masa ni, saya belum rapat lagi dengan mak.
Kalau saya ada masalah dengan kawan, dengan mak dan adik-beradik sendiri, saya mesti luah dekat Atuk.
Atuklah pendengar setia saya.

Tapi ada sesuatu yang menyedihkan saya.

Masa Atuk dah kritikal sakit barah payu dara, masa tu memang dah nak sampai masa Atuk pergi. 
Di saat-saat akhirnya, Atuk dah tak kenal saya walaupun setiap hari saya bersama Atuk. Masa Atuk sakit, Atuk macam dah tak berapa nak ingat apa-apa. Walaupun saya yang jaga Atuk, suapkan Atuk makanan, tukar pampers Atuk, mandikan Atuk, tidur dengan Atuk, tapi ini yang keluar dari mulut Atuk "Awak siapa?"
Masa ni, saya menangis je. Saya menangis dekat mak. Saya cakap dekat mak, saya sedih sebab Atuk dah tak ingat siapa saya. Tapi adik-beradik lain Atuk ingat. Contohnya pernah sekali Atuk cakap, "Anwar mana?" "Fathiah mana?" Dan bila mereka datang, Atuk memang kenal mereka sampai berborak-borak dan senyum pandang mereka. Tapi sampai ke akhir hayat Atuk, walaupun saya berborak dengan Atuk, tapi Atuk masih belum juga kenal saya. Dia memang dah lupa saya!

Bila saya flashback balik pasal Atuk dekat mak, saya mesti akan cakap benda ni. Dan ini respon mak, 
"Selalunya memang macam tu dik. Kadang-kadang manusia ni, masa saat-saat akhir dia, dia memang akan lupa orang yang paling dekat dengan dia sebab orang itulah yang dia paling sayang." "Tapi kenapa mak?" "Sebab dia tak nak kita rasa kehilangan bila dia dah tak ada nanti. Dia takut bila dia dah meninggal, kita akan rasa sedih sangat." Baru saya faham. Rupanya, saya sangat istimewa di hati Atuk (air mata menitis. rindu Atuk!)

Jadi, saya yang sekarang adalah hasil didikan Atuk sebenarnya.  
Atuklah yang telah mencorakkan karakter dan personaliti saya.
Saya jadi pembersih, pengemas, semuanya kerana dididik oleh Atuk. Haa, dan lagi satu saya terlupa!
Atuk ni sangat suka memberi! Dia tak pernah lokek duit dengan siapa2 pun.
Agaknya ni lagi satu karakter saya yang menurun dari Atuk.

Walaupun Atuk tak ingat saya di saat-saat akhirnya, tapi Atuk tetap di hati saya sampai bila-bila.
Walaupun Atuk tak ingat saya di saat-saat akhirnya, tapi saya tetap akan ingat Atuk sampai hujung nyawa saya.

Atuk sentiasa di hati saya.
Moga Allah mencururi rahmat ke atas roh Atuk. Aamiin.

:')

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails