About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Monday, 28 September 2009

Tunang 1: Bertunang

Salam.



Alhamdulillah, pada 24 September 2009 yang lepas, kak uda telah selamat ditunangkan dengan Prince Charming nya... Lega rasa di hati ni kak uda dah ada orang yang boleh menjaganya. Bila cincin telah selamat disatungkan ke jari manis kak uda, itu menunjukkan kak uda sekarang telah pun menjadi milik si dia. Walaupun belumlah secara rasmi lagi. Tapi cincin tunang tu sendiri dah menunjukkan yang kak uda itu bakal menjadi kepunyaan orang lain.



Soalan kak uda

Cerita pasal tunang ni, adalah suatu hari tu kak uda tanya mak,

"Mak, orang cakap tunang tu satu perjanjian. Betul ke?"

Mak pun jawab, "a'ah." "Jadi maknanya kalau kita putus tunang dengan tunang kita kiranya kita berdosalah?" kak uda curious betul bab2 ni.

Mak pelik jugaklah dengan soalan kak uda tu. "Apasal pulak berdosa?"

"Yelah... sebab tunang tu satu perjanjian. Jadi, bila kita putus tunang dengan tunang kita maknanya kita tak tepati janji atau telah melanggar janji kita. Tak menunaikan janji tukan satu dosa." kak uda berusaha terangkan.



"Memanglah tunang tu dikira sebagai satu perjanjian, tapi bila kita terpaksa putus tunang dengan pasangan kita, kita taklah dikira berdosa. Sebab kalau suatu hubungan tu dah tak dapat nak diselamatkan lagi, takkan kita nak teruskan jugak hubungan tu sampai kahwin. Nanti bila kahwin, timbul masalah lain, nak cerai pulak. Mana kita nak, putus tunang ke bercerai?" amboi2, panjang benar explainantion mak ni.

"Yelah, tapi cerai tu halal, Allah izinkan," kak uda tak puas hati.

Mak pun sambung, "Memanglah tapi lebih baik berpisah sebelum kahwin daripada bercerai lepas kahwin." (ok, lepas tu, saya dah tak berapa nak ingat ayat mak lepas tu)

Sebab tu orang kata, bertunang tu jangan lama2. Seingat saya Dato' Dr Mohd. Fadzilah Kamsah pernah cakap tempoh bertunang yang paling baik adalah dalam lingkungan enam bulan atau setahun. Bertunang ni tak elok lama2 sebab ia adalah suatu proses untuk sebuah pasangan saling berta'aruf atau mengenali diri masing2 sebelum sah diijabkabulkan sebagai sepasang suami isteri. Sebab tulah banyak kes yang bertunangnya sampai 2-3 tahun tapi kahwinnya tak jugak. Jadi, kalau nak kahwin dengan pasangan, tak payahlah nak tunang lama2. Paling baik sekali kahwin je terus! Kan senang!

Sabar, belum habis lagi entry saya pasal bertunangn ni. Sekadar perkongsian bersama. Ulama'2 dalam Mazhab Shafie dah simpulkan, terdapat beberapa ciri yang perlu ada pada gadis yang ingin dirisik bagi menentukan kualiti gadis itu sendiri.


Ciri-ciri tersebut ialah:-

1.Gadis atau wanita yang kuat beragama.

2.Gadis yang dipercayai subur (boleh melahirkan anak) dengan
berpandukan latar belakang ibu-ibu dalam keluarganya.

3.Masih perawan.

4.Terdiri daripada keluarga yang taat beragama dan hidup sederhana.

5.Keturunan baik-baik. Kerana ia boleh melahirkan anak yang pintar.

6.Cantik kerana ia boleh mententeramkan nafsu kepada yang lain.

7.Tidak daripada keluarga terdekat untuk mendapatkan anak yang lebih
sihat dan cergas. Kerana isteri daripada keluarga terdekat seperti
sepupu biasanya melahirkan anak yang lemah seperti sabda Rusulullah
s.a.w.: "Jangan (tidak sayugia) kamu khawini keluarga terdekat kerana
anak hasil perkhawinan sedemikian (biasanya) kurus."

(dipetik dari website: http://inia-lurun.blogspot.com/2009/02/bertunang-dalam-islam.html)


Saya rasa semua ciri ni ada pada kak uda saya. Alhamdulillah, tunang dia memang tak salah buat pilihan. Insya Allah...


Cerita saya

Masa majlis tunang tu, lepas bakal mak mertua sarungkan cincin ke jari manis kak uda, air mata saya memang tak dapat nak ditahan lagi masa tu. Tapi, saya kuatkan juga hati ni supaya tak menangis masa tu. Kalau tak, malu saya orang ramai tengok. Alhamdulillah saya masih mampu menahan air mata daripada terus keluar.

Tapi, masa sesi pembacaan doa pulak, lagi air mata ni rasa macam nak sangat keluar. Saya betul2 rasa sedih masa tu. Saya pun kurang pasti kenapa saya perlu sedih. Patutnya saya gembira untuk kak uda sebab tunangnya akan menjaga dia suatu hari nanti dan dia adalah seorang lelaki yang baik dan terbaik yang Allah anugerahkan buat kak uda. Saya tahu kenapa saya nak menangis masa tu. Saya gembira tapi dalam masa yang sama saya pun sedih sebab lepas ni dah tak ada kak uda untuk temankan saya ke mana2. Kak uda akan menjadi tanggungjawab si dia lepas ni dan kami dah takkan boleh nak keluar selalu macam dulu lagi. Saya terasa yang saya akan bersendirian, kesunyian, dan tiada teman boleh dibawak gurau, bersembang ataupun berkongsi masalah lagi lepas ni. Tulah sebabnya kenapa saya sedih...

Lepas selesai sesi menyarungkan cincin, kak uda bangun menuju ke arah saya.

"Adik, kenapa dengan adik ni? Adik terasa dengan kak uda ke?"



"Tak adalah. Imah dah tak terasa dah dengan kak uda. Cuma... Imah sedih je kak uda dah jadi milik orang lain sekarang... nanti kita dah takkan macam dulu lagi..." saya betul2 tak dapat nak teruskan kata2 saya masa tu sebab saya terlalu sedih. Tanpa disedari, air mata terus merembes keluar. Kak uda yang melihat, merasa terharu. Cepat2 dia usap belakang saya.

"Adik..." kak uda pun macam nak menangis.

Lepas tu, kami terus tangkap gambar sama2 sebanyak yang mungkin. Buat kenangan...
Lepas ni, dah bukan senang lagi nak bergurau senda dengan kak uda macam ni lagi. Jadi, saya gunakanlah kesempatan yang ada ni untuk bersama dengan kak uda yang saya cintai.



Congratulations, kak uda! I love you!

Take care!

8 comments:

nannychomel said...

Berderai airmata membaca entry ini...Don't be sad..I wl always be with you and make you happy.

wan hazimah said...

nannychomel:

mak pown nk nangis jugak ke bc ni???

fathiyyah said...

i pon dah nangis ni

wan hazimah said...

fathiyyah:

seriou???? ramai betol org nk nagis bc entry imah ni. ada bakat jugak i ni ya;)

si kecil said...

xthu pon kak uda dh tunang. huhu.. zimah, iqa sedeh shifa dh gi xdok dgn iqa lgi. :(

wan hazimah said...

si kecil:

iqah, janganlah sedih. jauh di mata dekat di hati, kan? i'm gonna miss u soo much, iqah!

si kecil said...

me to0~

syarinar said...

i x nangis pon...kuikuikuikui

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails