About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Friday 12 April 2013

Tak tahu

~Bismillah~

Aku tak tahu apa yang aku cari dalam hidup selama ni. Walaupun aku sudah jelas dengan matlamat hidup aku, tapi pandanganku masih kabur. Kalau aku boleh lukis, hatiku kini ada banyak lompong. Banyak ruang yang masih belum terisi. Takpun, macam ni. Dalam hati aku ni, banyak je ruang yang pernah terisi suatu ketika dulu. Tapi sekarang, ruang-ruang tu kosong kembali. Orang sesuka hati masuk keluar, keluar masuk hatiku. Yalah... hatiku ni ibarat 'rumah tumpangan' mereka sebelum mereka menemukan 'mahligai bahagia' sendiri. Kadang-kadang, bila difikirkan kembali, ni semua hanyalah rungutan-rungutan bernilai kurang dari satu sen. Rungutan-rungutan hati yang takkan pernah didengari atau difahami. Ya. Memang aku suka merungut. Suka sangat! Aku suka merungut, aku suka mengomen, aku suka mengeluh.... semua yang jahat-jahat semuanya aku. Betul ni aku cakap. Aku bukan gadis baik pun. Aku tak thiqqah, aku tak wara', aku tak syadid, aku tak alim... yang baik-baik semua bukan aku. Siapa aku? Yang aku tahu, aku hanyalah aku. Tuhan yang menciptakan aku. Ibu aku yang melahirkan aku. Rasulullah yang mendidik aku dengan sunnah-sunnah baginda. Cukuplah mereka ini yang mengenali aku ni siapa dan bagaimana orangnya. Aku tak perlukan pengiktirafan manusia lain. Siapa mereka untuk katakan jahatnya aku, buruknya aku, jeleknya aku, cantiknya aku, pandainya aku atau baiknya aku? Sedangkan mereka juga manusia biasa seperti aku. Apa saja yang mereka tahu tentang aku? Mereka tak tahu apa-apa! Sebab mereka tak pernah hidup bersama aku. Melayari 'bahtera kedukaan' sejak awal remajaku. Aku pun tak mengharap lagi orang memahamiku sebab aku dah penat memahami orang lain yang tidak pernah cuba untuk memahami aku atau orang yang tak pernah kisah aku. Bunyi macam nak harapkan balasan. Suka hatilah nak tafsir macam mana. Cuma aku nak cakap sekarang... yang aku dah tak kisah.

Jadi, berhentilah mengharap, Hazimah. Kau akan bertemu Tuhan tak lama lagi. Beribadahlah sungguh-sungguh sebelum kau menemui Kekasih sejati. Itu lebih penting sekarang, kan? *senyum*



p/s: Terima kasih Kak Wani sebab sudi pinjamkan bahu untuk Zmah semalam. Tak sangka, dapat jugak menangis bersama Kak Wani. Zmah sayang akak.

Wallahua'lam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails