About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Monday 16 May 2011

Novel SKC: Bab 16


 Rindu yang menyapa
Membawa pergi erti sebuah sepi
Melantunkan sebuah suara duka
Menyebarkan satu suara hampa
Yang semakin menguasai diri.

Ya Allah,
Letakkan aku di tempat
Yang sangat dekat dengan-Mu
Agar dengan itu aku bisa menjadi kuat
Melawan arus deras rindu yang menyapa hatiku.

           
            Terasa begitu tenang sekali. Tanah perkuburan di Kg. Sungai Pusu yang jauhnya hanya beberapa minit saja dari UIAM itu benar-benar menyenangkan hati. Tiupan angin yang sepoi-sepoi bahasa, diringi pula oleh nyanyian daripada kicauan-kicauan burung yang datang entah dari mana melapangkan hati Nurul dan berjaya membuatkannya melupakan sebentar akan semua masalah yang dihadapinya di kampus.

            Di batu nisan yang terpacak kemas di atas pusara di hadapannya itu, tertulis sebuah nama. Nur Fatihah Binti Nasir. Dengan tidak semena-mena, air mata Nurul mengalir. Setitis demi setitis jatuh ke pipi. Siapakan mengetahui sebegitu dalam rasa kasih dan rindunya terhadap insan bernama Nur Fatihah itu. Nur Fatihah merupakan kembar Nurul yang meninggal dunia akibat kemalangan yang menimpanya semasa pulang dari percutian mereka sekeluarga dari Cameron Highlands. Kesemua mereka cedera parah, namun dengan izin Allah SWT, mereka semua masih diberikan kesempatan untuk meneruskan hidup, kecuali Nur Fatihah dan seorang lagi, iaitu adik bongsu Nurul yang bernama Nur Nasuha.
            
           Menurut cerita abahnya, selepas kemalangan itu terjadi, mereka semua dikejarkan ke hospital berdekatan. Walaupun kesemua mereka cedera parah, namun Nur Fatihah dan Nur Nasuhah saja yang koma selama beberapa minggu. Keadaan Nur Fatihah saat itu sangat lemah akibat kekuranagn terlalu banyak darah, hinggalah kemudiannya doktor mengesahkan bahawa dia sudah tidak dapat diselamatkan lagi. Pada awalnya, umi dan abahnya ingin mendermakan darah mereka kepada Nur Fatihah, namun darah mereka tidak sesuai untuk didermakan. Mereka sangat hampa dan kecewa kerana tidak bisa menyelamatkan nyawa anak mereka sendiri. Jika ingin mengambil darah Nurul dan Nur Nasuha, sudah pasti itu tidak mungkin mereka lakukan, kerana ketika itu ketiga-tiga beradik itu masih kecil.

            Setelah beberapa minit pemergian Nur Fatihah, doktor berusaha menyelamatkan Nur Nasuha. Namun, mereka yang masing-masing masih lagi terlantar di hospital itu menerima satu berita yang sangat mengejutkan. Nur Nasuha diculik orang! Umi dan abah Nurul sangat marah akan kecuaian pihak hospital menjaga pesakit-pesakit mereka di hospital itu. Setelah mereka dibenarkan pulang, mereka terus membuat laporan polis atas kehilangan anak bongsu mereka, Nur Nasuha. Namun, atas kehendak Allah SWT, sehingga kini polis masih belum bisa menemukan Nur Nasuha dan identiti penculiknya saja masih belum dapat dikesan.

            Mengenangkan peristiwa pahit yang menimpa keluarganya  beberapa tahun yang lalu, sudah cukup membuat hati Nurul terusik. Betapa dia sangat merindui kakak kembarnya yang sudah bersemadi di dalam tanah di hadapannya itu serta adik bongsunya yang hingga saat ini masih jauh dari keluarga. Dia berdoa dalam hati agar Nur Nasuha cepat-cepat ditemukan dan dikembalikan semula ke pangkuan keluarganya.

            Selesai mensedekahkan surah al-Fatihah, Nurul langsung meninggalkan tanah perkuburan itu kerana dia sudah berjanji dengan Soleha ingin keluar membeli barang keperluan asrama di Giant. Sampai saja Nurul di motor milik Zarina, dia terlihat kelibat seseorang yang berdiri di pagar utama. Seorang lelaki yang berdiri betul-betul bersebelahan dengan keretanya, memandang terus ke arah Nurul.

            Nurul merasa tidak senang hati dengan pandangan lelaki yang tidak dikenalinya itu. Dia dengan pantas menghidupkan enjin skuter yang dipinjamkan Zarina, memakai helmet dan terus memecut keluar dari pagar utama tanah perkuburan Islam itu. Dia menoleh semula ke belakang dan lelaki itu masih memerhatikannya. Siapa dia? Mengapa dia pandang aku semacam? Nak kata peragut, tapi pakai kereta. Nak kata penjahat atau perogol, tak ada pulak dia kejar aku. Nurul bermonolog sendirian.

            Tanpa disedari, kini dia sudah pun selamat memasuki kawasan UIAM. Dan dia tahu bahawa kini dia sudah selamat daripada pandangan lelaki yang mencurigakan itu.


**********
            

            “Leha, sejak dua menjak ni saya tengok awak murung je. Kenapa ni? Awak ada masalah ke?” Suana riuh rendah di pasar raya Giant membuat Nurul terpaksa meninggikan sedikit suaranya ketika bercakap dengan Soleha.

            “Tak ada apalah. Saya ok je.” Soleha mengacau-ngacau air ice lemon tea yang sudah tinggal separuh gelas.

            “Tapi saya tengok awak macam dah lain. Dah tak ceria lagi macam dulu. Bilik kita tu rasa sunyi sangat bila tak dengar suara awak tau. Kalau awak ada masalah, cerita jelah kat saya ke, Kak Rina ke. Manalah tahu kami boleh tolong,” Nurul sedikit mendesak. Mungkin kerana perasaannya ingin tahunya yang begitu tinggi terhadap apa yang sedang dialami sahabatnya itu saat ini.

            “Hmm… baiklah. Saya jujur dengan awak. Tapi awak kena janji yang awak tak akan bagitau sesiapapun pasal ni.”

            “Hehe… kalau saya terbagitau, apa jadi?”

            “Saya akan malukan diri sendiri! Sebab tu awak kena janji yang awak akan simpan rahsia ni.” Soleha ragu-ragu. Nak bagitau ke tak nak, nak bagitau ke tak nak.

            “Kak Rina pun tak boleh tahu jugak?”

            “Alah, saya share dengan awak dulu. Lepas tu, saya akan bagitau jugak Kak Rina.”

            “Ok, ok. Saya janji tak bagitau sesiapa,” sengeh Nurul menampakkan sebaris giginya yang tersusun kemas.

            “Saya ada masalah cinta…” Air muka Soleha mula berubah. Nurul terkedu.

            “ Haii, Siti Soleha dah pandai bercinta ke sekarang?” Sindir Nurul, sengaja mahu menyakat sahabat baiknya itu.

            “Tengok! Sebab tu saya tak nak bagitau awak, sebab saya tahu awak mesti tak serius!”

            “Ya Allah, saya bergurau jelah. Awak ni Leha, janganlah ambil hati sangat. Mcamlah tak biasa dengan saya.”

            Soleha diam. Matanya hanya memandang pada gelas air di hadapannya yang sedari tadi masih tinggal separuh gelas.

            “Siapa lelaki bertuah tu? Nak kenal jugak. Oo… awak ni suka orang senyap-senyap ek? Patutlah dua tiga hari ni saya tengok awak makan tak kenyang dan tidur tak lena je. Teringatkan seseorang rupanya,” ketawa Nurul pecah juga akhirnya. Tidak dia sangka perkataan-perkataan sebegitu yang akan keluar dari mulutnya.

            “Awak ni Nurul!”

            “Ok, ok. Saya serius sekarang. Jadi, apa yang masalahnya? Oklah tu, dah jumpa cinta hati. Setahu saya bila orang dah jumpa cinta hati ni, dia happy je, tapi awak ni lain pulak ya.”

            Soleha menjuih bibir.

            “Tak naklah cakap dengan awak dah.”

            “Lah… marah pulak dia. Cepatlah cerita. Saya nak tahu jugak kisah cinta awak ni,” Nurul kembali mengusik.

            Soleha menggeleng-gelengkan kepala. Rasa tidak selesa pula dia ingin berterus- terang pada Nurul tentang situasi yang dialaminya saat itu. Bukan kerana tidak percaya kepada sahabat sendiri, tapi mungkin masanya belum betul-betul sesuai untuk jujur kepada Nurul.

            “Ok, saya janji saya akan serius dan takkan gelakkan awak lagi,” Nurul mengangkat tangan kanannya seperti orang sedang berbai’ah.

            “Hmm… baiklah. Saya pegang janji awak tu.”

            Nurul tersenyum simpul. Jauh di sudut hati, dia sudah tidak sabar lagi ingin mengetahui apakah yang selama ini membelenggu fikiran Soleha. Baginya, Soleha bukanlah seorang yang suka menyepikan diri dan kuat mengelamun. Jadi, menurutnya sangat sesuailah jika dia mengetahui keadaan yang sebenarnya daripada mulut Soleha sendiri.

            “Awak tahu kan yang saya join Kelab Fasilitator Mahasiswa. Ada satu program yang saya kena conduct semester ni. Saya memegang jawatan sebagai Penolong Pengarah program,” Soleha menarik nafas dalam-dalam. Sambil bercerita, dia tidak langsung memandang Nurul. Entah mengapa. Mungkin dia berasa sedikit segan ingin menceritakan perasaan yang dialaminya kepada Nurul.

            Nurul hanya memandang wajah Soleha dengan riak yang tenang. Dia tidak sesekali menyampuk ketika Soleha sedang asyik bercerita. Padanya, sesiapa saja yang bercerita kepadanya harus dihormati. Jika disampuk kata-kata orang itu, itu tandanya kita bukanlah seorang pendengar yang baik. Begitulah prinsip yang dipegang oleh insan bernama Nurul Atiqah.

            Soleha menyambung perbicaraannya. “Pengarah Program kami, namanya Aziz pernah meluahkan perasaannya pada saya.”

            Tersentak Nurul mendengar ungkapan “meluahkan perasaannya.” Entah mengapa hatinya berasa kurang enak dengan kata-kata Soleha itu. Nurul tiada daya menyembunyikan riak wajah terkejutnya. Seperti baru saja terkena kejutan elektrik ketika memetik suis dengan tangan yang basah.

            Soleha jadi hairan dengan tingkah Nurul. “Kenapa Nurul?”

            Nurul tersenyum tawar. “Tak ada apa-apalah. Teruskan. Lepas tu, apa masalahnya?”

            “Masalahnya, saya tak tahu sama ada dia memang benar-benar sukakan saya atau tak. Saya sendiri confuse dengan perasaan saya pada dia. Sebab selama saya bekerja dengan dia, saya tak pernah ada apa-apa feeling pun. Tiba-tiba, dia buat confession berani mati macam tu.”

            “Tapi Leha, kalau memang betul awak tak ada apa-apa perasaan pada dia, kenapa awak mesti fikirkan hal ni? Buat berat kepala sajalah.”

            “Bukan saya nak sangat fikir. Tapi benda ni menganggu konsentrasi saya ketika belajar. Saya dah tak boleh nak fokus dalam kelas dan setiap kali buka buku, mesti ada saja bayangannya kat situ. Kata-kata dia dalam mesej tempoh hari asyik berputar ligat dalam kotak memori saya.”

            “Wah, ni sudah parah ni Leha. Awak kena jumpa doktor cinta cepat-cepat ni. He he he.”

            “Tulah pasal. Tapi, Kak Rina pernah cakap yang bercouple salah, tapi tak salah ka;au kita menyimpan perasaan pada seseorang sebab itu ialah fitrah kita sebagai manusia dan makhluk Allah. Tapi, kalau sampai mengganggu hati hingga menyebabkan solat saya asyik tak khusyu’ saja, tak ke benda tu dah dikira dosa?” Rasa ingin tahu Soleha semakin membuak-buak dalam diri. Dia amat mengharapkan agar ada seseorang yang mampu menjawab setiap persoalan mengenai cinta yang tiada henti bermain-main di benaknya.

            “Entahlah, Leha. Saya pun tak tahu macam mana nak jelaskan benda ni sebab dulupun saya pernah terjebak dalam cinta monyet macam ni,” Nurul kesal kerana tidak mampu memberikan penjelasan seperti yang diinginkan Soleha.

            “Ni cinta monyet ke, Nurul?”

            “Saya tak beranilah nak kata apa-apa pasal kisah awak ni, sebab awak pun belum ada sebarang hubungan dengan Aziz. Dia sekadar meluahkan perasaanya yang sebenar pada awak. Saya pun kurang pasti sama ada benda ni dibolehkan atau tidak dalam Islam. Rasa-rasanya, kita kena tanya Kak Rina. Harap-harap dia boleh bagi penjelasan yang tepat mengenai hal cintan-cintun ni.”

            Soleha mengangguk. “Saya setuju. Nanti kalau Kak Rina balik, awak teman saya jumpa Kak Rina ya.”

            “Insya-Allah,” Nurul melemparkan senyuman manis. Di alam percintaan rupanya kawan aku ni. Patutlah sejak dua menjak ni dia ignore aku semacam aje. Tak apalah. Kasi can. Macamlah aku tak pernah bercinta dulu. He he he, kata Nurul dalam hati.


Bersambung…


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails