About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Tuesday 17 May 2011

Novel SKC: Bab 17


Gerimis turun perlahan
Wajah si dia membayang
Dalam daun-daun yang basah
Diriku resah
Menanti pertemuan yang tenang
Cinta kasih dan sayang
Tuhan
Tolong damaikan
Hatiku yang gamang


Puisi yang kupetik daripada novel bersiri kegemaranku, “Ketika Cinta Bertasbih 2” mengingatkan aku pada gadis itu. Kejadian pelanggaran antara dua gadis sehingga air tertumpah di kafe HS tempoh hari masih segar dalam ingatan. 

“Apa pandang-pandang? Dah tak ada kerja lain ke selain nak menyibuk hal orang lain? Balik bilik, buat hal sendirilah!”

Kata-katanya masih terngiang-ngiang di telinga.

Siapakah namanya? Ah, kenapa aku asyik teringat pada dia? 

Sejujurnya, selama hidupku belum pernah aku alami perasaan seperti ini.  Apakah ini yang dikatakan cinta pandang pertama? Masya-Allah, sejak bila aku mula percaya pada benda-benda karut macam ni? Tapi sejujurnya, aku sangat berharap agar dapat bertemu dengan gadis itu lagi. Entah mengapa, ada sesuatu pada dirinya yang membuatku begitu tertarik. Semakin aku mengingatinya, semakin aku ingin mengenali dirinya dengan lebih dekat lagi.

“Abang Hidayat berangan ea?” Iman menepuk kuat belakangku. Terkejut aku dibuatnya.

“Ya Allah, Iman ni! Kalau abang ada penyakit jantung, mesti dah almarhum abang kat sini.”

Iman ketawa kecil. Seronoklah tu dapat mengusik abangnya lagi. Aku senang melihat Iman kembali ceria. Sejak arwah ibu meninggal, Iman sentiasa murung dan lebih banyak diam daripada berkata-kata. Selalunya, dialah yang menceriakan suasana rumah. Namun aku faham, hatinya masih berat menerima kenyataan bahawa ibu sudah tiada di sisinya lagi.

Seronok dapat pulang ke kampong halaman semula. Hanya Allah SWT saja yang tahu betapa aku sangat merindukan suasana kampong setelah hampir sebulan aku menetap di bandar. Walau sebulan, tapi aku rasakan agak lama sekali. Kurindukan sawah padi yang menguning, lembu-lembu ternakan jiran-jiranku yang sering menjadi teman-temanku bermain, daun-daun pohon yang menghijau, udara segar di desa dan sudah tentunya bidadari hatiku saat ini, adikku Iman.  

“Alah, nak bergurau pun tak boleh ke? Abang Dayat ni lain macam je sejak masuk U ni. Haii, dah jumpa jodoh ke?” Iman menyakat.

Aku hanya diam seribu bahasa. Tidak tahu bagaimana ingin memulakan cerita.

 “Abang tengah dilamun cinta, ya?”

“Eh, ke situ pulak dia. Mana ada abang bercinta. Kebanyakan pelajar kat UIAM tu Iman, semuanya daripada keluarga yang berada. Setakat muka abang yang seposen ni, manalah dia orang nak pandang.”

Iman tersenyum mendengar kata-kataku. Apa yang menggelikan hatinya aku juga tidak tahu.

“Alah, abang yang selalu rendah diri sangat. Abang Iman ni hensem apa. Berpakaian kemas dan bersih. Penyayang lagi. Kalau dia orang tahu abang Iman ni orangnya baik hati dan soleh, comfirm  semua beratur nak isi boring jadi salah seorang calon isteri abang Dayat,” Iman ketawa kecil.

Tergelak aku mendengar celoteh adik perempuanku satu-satunya itu. 

“Cakaplah apa Iman nak cakap. Abang tak tahu nak cakap apa dah.”

“Alah, janganlah marah bang.”

“Taklah. Mana ada abang marah. Iman pun sendiri tahu kan, dalam Islam pun bercouple tukan haram. Takkanlah abang nak bercouple dengan anak dara orang tanpa ikatan pulak,” aku menjelaskan duduk cerita yang sebenarnya, supaya Iman faham.

“Tapi, Iman tak cakap pun abang bercouple. Yang Iman cakap tadi abang ni macam orang yang tengah dilamun cinta. Mencintai seseorang atau mengasihi seseorang yang bukan marah tu tak salah, kan?”

“Yelah, yelah. Abang yang salah faham. Sorry,” aku mengalah juga akhirnya. Aku tahu, jika aku berdebat dengan Iman, pasti aku yang harus mengalah.

Angin yang bertiup petang itu benar-benar mendamaikan hatiku. aku memandang wajah Iman dengan sekilas pandangan. Tiba-tiba terdetik di hati ingin berkongsi dengannya apa yang terpendam di dasar hati. Soal cinta atau perasaan ini memang menjadi kepakaran Iman sejak dia melangkah kea lam remaja.

“Iman, kalau kita terpandang seseorang dan kita asyik teringatkan dia, adakah itu yang dikatakan cinta?” Aku memberanikan diri bertanya padanya tentang apa yang sedang aku alami saat ini.
 
 “Hmm, mungkin ya mungkin juga tidak.”

“Yang mana satu? Keliru abanglah.”

“Bagi Iman, kadang-kadang boleh jugak kita nak cakap yang kita dah jatuh cinta dengan dia. Tapi perasaan manusia boleh berubah, bang.”

“Boleh berubah? Maksud Iman?” Aku semakin penasaran. Masih kurang jelas dengan jawapan yang diberikan oleh Iman.

“Mungkin masa tu je kita aka nada rasa yang istimewa dekat dia, sebab masa tu kita belum sepenuhnya mengenali dia. Tapi, bila kita dah makin rapat dengan dia, dan kenal dia orang yang macam mana, boleh jadi perasaan kita pada dia tu bertukar. Misalnya, daripada cinta sebagai insan istimewa kepada cinta sebagai kawan biasa saja.”

“Oh… “

Iman memandang tepat ke wajahku. Mesti dia sudah terhidu sesuatu yang tidak patut dia ketahui.

“Jadi, betullah ni abang dah terpikat dengan seseorang?”

“Hmm…”

“Siapa dia, bang? Cantik tak perempuan tu?” Iman semakin berminat ingin mengetahui ceritalu selanjutnya.

“Tak adalah cantik sangat. Kalau nak cakap cantik macam Anne Hathaway tu tipulah, kan. Tapi bukan rupanya yang buat abang jadi suka, tapi…”

“Tapi?” Mata Iman tidak berkelip memandang mukaku. Dia menongkat dagunya, memberikan perhatian kepada ceritaku.

“Abang pun tak tahu, Iman. Abang bukannya kenal sangat dengan perempuan tu. Tapi, bila abang tengok dia, macam ada sesuatu yang buat abang tertarik dengan dia. Yang peliknya, sampai sekarang abang asyik teringat kat dia.  Abang tak pernah kenal siapa dia tapi dalam masa yang sama, abang jugak tak dapat nak lupakan dia. Kadang-kadang abang terfikir jugak, mungkinkah doa abang selama ni sudah terjawab?”

“Abang doa apa?”

“Abang berdoa supaya Allah berikan abang jodoh yang terbaik. Tapi, bukanlah untuk masa sekarang. Sebab Iman pun tau sendiri keadaan ekonomi kita. Dari segi kewangan, abang memang belum cukup mampu nak sara hidup sendiri dan abang pun baru setahun bergelar pelajar UIAM. Mana mungkin abang kahwin sekarang, kan?”

“Alah, kalau dah memang jodoh, kita tak boleh menolak bang.”

Benar juga kata Iman. Tapi, entahlah. Makin bingung aku memikirkan hal remeh-temeh seperti ini.

“Takpelah. Abang buatlah istikharah. Minta petunjuk daripada Allah. Allah Maha Mengetahui. Tapi abang jangan terbawak-bawak sangatlah dengan perasaan tu. Iman takut kalau perasaan tu datang dari syaitan je,” Iman menyambung semula.

“Insya-Allah, dik. Abang akan buat istikharah. Terima kasih ya, dik.” Aku mengusap-usap kepala Iman yang dilitupi tudung berwarna biru lembut itu. Iman mengenyitkan matanya. Comel betul mukanya.

“Abang, jom kita main layang-layang. Angin kuat petang ni. Rugi kalau tak main. Lagipun, kita dah lama tak main permainan budak-budak kecik. He he he,” bersungguh mengajakku bermain layang-layang. Dia menarik-narik tanganku. Layang-layang yang sejak dari tadi dipegangnya diberikan padaku untuk aku setupkan untuknya.

“Yelah, yelah. Jom! Tapi, Iman kena kejar abang dulu!” Aku terus berlari meninggalkan Iman di belakang.

“Abang Dayat jahat! Siaplah Iman dapat abang nanti!” Iman memecut ingin mendapatkanku.

Bahagia.

**********

Anehnya, malam ini tidak seperti selalunya. Tidak dingin dan tiada kelihatan bintang-bintang yang menghiasi malam. Sang purnama juga tidak menunjukkan diri. Mungkin semuanya masih berkabung setelah peninggalan arwah ibu, agaknya. Lucu pula rasanya. Bagaimanalah aku boleh berfikir seperti itu.

Loket ibu di genggaman kuperhatikan sejak tadi. Kilauannya masih kekal seperti dulu. Ternyata benar kata ibu. Loket ini bukan sebarang loket. Ia ialah loket warisan keluarga. Namun, aku masih tidak mengerti, rahsia yang terdapat di sebalik loket warisan itu dan sebab ibu mewasiatkan agar aku memberikan loket ini kepada calon isteriku. Adakah loket ini loket sakti seperti yang selalu ditunjukkan oleh semua cerita klasik Melayu dahulu kala? Astaghfirullah, ni dah khurafat. Apa-apapun, aku percaya bahawa loket ini punya keistimewaan yang tersendiri. Kalau tidak, masakan ibu menyuruhku mengalungkannya ke leher isteriku semasa malam pertama kami nanti.

“Abang Dayat, Iman dah siapkan makan malam. Mari kita makan,” kulihat Iman sedang sibuk membasuh pinggan-pinggan yang terkumpul dalam sinki. Dia sudah seperti ibu kepadaku. Jika aku pulang ke rumah pada cuti hujung minggu, Imanlah yang akan menyiapkan makan pagi dan malamku. Jika setiap pagi aku ke pasar membeli ikan dan sayur, di rumah Imanlah tukang masaknya.

“Wah, macam menarik je masakan adik abang hari ni.”

“Eh, bukan macam, memang menarikpun! Terung masak sambal, telur mata kerbau maak kicap dan sudah pastinya ikan patin masak tempoyak kesukaan abang. Sememangnya umph!”

Tergelak aku melihat aksi Iman.

“Wah, nanti habis SPM, bolehlah Iman amik bidang seni kulinari. Lepas dah grad, bolehlah jadi chef terkenal.”

Best, best! Hah, dah-dah. Jangan nak berlawak. Meh kita makan. Doanya, pak ustaz,” Iman sudah menadah kedua-dua tanggannya tanda bersedia untukberdoa sebelum makan.

Aku memulakan doa makan. “Bismillahirrahmanirrahim…”   

“Amiin.”

“Abang Dayat betul ke nak bagi loket tu pada perempuan tu?” Iman menanyakan soalan cepu emas.

“Perempuan tu? Siapa pulak perempuan tu yang Iman maksudkan ni?” Aku makin keliru.

“Alah, perempuan yang abang jatuh hati tulah.”

La ilaha illallah. Siapa dia pun abang tak kenal, tiba-tiba nak melamar dia. Apa kes?”

“He he he. Manalah tau. Abang Hidayat ni kan bukannya kira. Abang kan nak masuk Guinness Record.

“Haii, adik abang ni. Tak habis-habis nak kenakan abanglah. Cubit baru tahu.”

“Eleh, orang tak takutlah,” Iman membuat muka selamba. Kalau diikutkan, kami sangat merindui saat seperti ini. Cuma, walapun kami bergurau bagai nak rak, tapi rumah ini masih terasa kosong bagi kami. Tiadanya selingan gelak tawa ibu dan ayah, membuatkan jiwa kami terus berasa sepi.

“Mak Senah dan Kak Ita apa khabar ye? Hampir terlupa pulak abang pada dia orang.”

Alhamdulillah, dia orang sihat-sihat saja, bang. Abang tak nak ziarah dia orang, ke?” Aku perhatikan mulut comel Iman yang sejak dari tadi tidak henti-henti mengunyah makanan.

“Siapa kata abang tak nak pergi ziarah. Tapi kot ya pun, tunggulah hari siang dulu. Sekarang dah pukul 9.30 malam.”

“Baik bos.”

Hari sudah larut malam. Iman sudah pun memasuki ke kamarnya. Tapi aku tahu dia tidak terus tidur. Katanya ingin menyiapkan sedikit saja lagi kerja sekolah yang diberikan oleh guru Sejarahnya. Tidak seperti pelajar-pelajar sekolah yang lain, Iman tidak begitu suka menangguh-nangguhkan kerjanya. Baginya, biar bersusah-susah dahulu dan bersenang-senang kemudian. Tampak gayanya, dia berusaha keras demi mendapatkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM yang bakal didudukinya tahun ini. Insya-Allah, aku tidak pernah lupa mendoakan kejayaannya.

Seperti biasa, selepas makan malam aku juga tidak terus masuk ke kamarku. Aku akan meluangkan sedikit masa lagi menikmati keindahan malam hari. Bunyi cengkerik semkain kuat kedengaran. Masing-masing ikut bertasbih memuji Allah SWT bersama-sama denganku. Aku tidak bersendirian. Fikiranku menerawang lagi. Kupandang terus ke kaki langit. Sudah jelas kelihatan beberapa titik bintang di sana. Walau tidak banyak, namun sekurang-kurangnya membuatku berasa berteman malam ini. Dalam renunganku, aku terlihat wajahnya kembali. Ya, wajah gadis yang telah membuatan jatungku tidak berhenti daripada terus berdegup kencang setiap kali mengingatinya. Astaghfirullah, ya Allah. lindungin aku daripada penyakit zina hati. Namun, aku benar-benar ingin mengenali siapakah gadis itu. Pertemukan kami dalam keredaan-Mu. Amiin.

Harapan tidak akan tinggal harapan. Suatu hari, ia pasti akan menjadi kenyataan. Aku yakin itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails