About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Tuesday 21 May 2013

Perkongsian Baitul Muslim


~Bismillah~

Apa khabar pembaca? Maaf sebab sudah agak lama tak berblog. Nak kata busy, tak juga. Nak kata tak ada idea untuk menulis pun tak juga. Idea sentiasa mengalir dalam minda cuma tak tahu nak menyusunnya saja dan kerana ketiadaan mood untuk berblog. Malam ni pula, sepatutnya mengulangkaji untuk subjek-subjek yang akan diuji tak lama lagi. Tapi... mood nak studi juga belum tiba. Walaupun masih banyak yang perlu dikaver, tapi... tulah... hati belum terbuka untuk mentelaah semula ilmu-ilmu yang diwariskan para pensyarah. Ya Allah... Hazimah... bertaubatlah... exam nak dekat kot! Dan tiba-tiba malam ni insomnia balik. Tak boleh tidur. Sejak beberapa hari asyik kena tindih je dengan makhluk Allah yang sangat unik tu, jadi trauma nak tidur malam. Tapi tak apa. Rasanya dia dah tak kacau dah. Tapi, bagi mengisi masa yang ada ni, saya nak kongsikan dengan anda semua tentang sedikit inti sari daurah Baitul Muslim anjuran IKRAM baru-baru ni. Saya tak dapat hadir ke daurah tersebut sebab migrain teruk. Jadi, apa yang saya kongsikan di sini ialah bukan apa yang saya dengar dari daurah tu ya, tapi pengisian daripada Ukhti Nadia Ruslim, salah seorang muwajih daurah tersebut. Saya petik daripada post FB salah seorang akhawat di page group kami. 

Selamat membaca dan semoga bermanfaat untuk semua!


Perkongsian Baitul Muslim

Perkongsian BM by Nadia Rusli ^_^
1st,apa itu BM?baitul muslim= rumah tangga islam. n antara obejktif nya =
1. mengetahui cara mencari jodoh mengikut syariat. knapa? sebab perkahwinan kita adalah sepanjang hayat.penggunaan orang tengah sebagai pemudah cara untuk mencari yang sekufu,etc.tp,sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

2. mengetahui cara menjaga hubungan bersama bakal pasangan sebelum berkahwin.permulaan yg baik,inshaAllah pengakhirannya nnt pun baik. 

3. membentuk pemikiran yang betul terhadap institusi perkahwinan.

4. mengetahui dan memahami fitrah lelaki & perempuan. perempuan ada 9 emosi,1 rasional. lelaki ada 9 rasional, 1 emosi. so, kita perlu faham fitrah masing-masing. that's y we complete each other.sebagai isteri,kita perlu more to 'action'.perlunya kita kpd memahami dan melengkapi each other sebab perkahwinan ini ada matlamat yang lebih besar selain dr melahirkan zuriat etc, iaitu mendapat keredhaan Allah.

5. pendedahan berkenaan skill komunikasi dan pengurusan kewangan sebelum bernikah. kebahagiaan bermula dengan komunikasi yang baik,dalam ape2 situasi pun kita perlu jujur. dan belajar menerima.





-----------
pak cik n ibu yus tekankan jugak, support keluarga sgt penting. sebab banyak perkara yg perlu kita consider after marriage. dalam apa2 situasi,jangan membelakangkan keluarga.dan dan proses ni adalah untuk pilihan yang lebih mendekati syariat.

and ada sikit penerangan untuk proses baitul muslim.
1. kalau belum ada calon,isi borang BM
2. bermula sesi taaruf oleh pic BM
3. setuju,kemudian ada sesi perbincangan ahli keluarga

*solat istikharah yang betul2 ikhlas adalah sangat penting,kena selalu berdoa ++ istisyarah dgn akak naqibah/ahli usrah/ keluarga bagi yang mampu pula,jangan tangguh.

----------

3 things we marry:EXPECTATIONS
1. who she/he really is?
2. who he/she becomes after marriage?
3. after 5 years berkahwin,semua perangai sebenar akan keluar. that time, just focus on the +ve side.inshaAllah kita perlu faham,perkahwinan bukan sekadar nikmat tetapi ujian---sebab nikmat syurga itu tak semudah2nya boleh dapat

----------

Ada beberapa pertanyaan yang menarik tadi:

situasi 1:
kebiasaannya akan ada ahli keluarga yang bercakap2 tentang duit hantaran, atau keadaan yang memaksa kita untuk perlu bersanding/ make-up everythings yang melanggar syariat.

jawapannya:
mana yang mampu kita raikan,kita raikan. KECUALI yang tak ikut syariat.

situasi 2:
ada jugak pertanyaan yang semestinya ke ikhwah berkahwin dengan akhwat?

jawapannya:
meluas td. ada banyak pengalaman etc. ada yang lepas berkahwin 2 2 aktif,dgn daawah ade yg tak. ade yang boleh bawa suami/isteri masuk dalam tarbiyyah. etc. apa2 pun isteri wajib mendengar kata suami. xde situasi yng menjamin kita istiqamah dalam daawah n tarbiyyah. semuanya terletak pd diri kita. kne sentiasa perbetulkan niat, dan clear kan matlamat kita selepas berkahwin.

situasi 3:
masa bila waktu yang terbaik untuk umumkan walimah?

jawapannya:
depends.sebaik2nya sebulan awal.kalau beritahu pun pada teman2 yg rapat dan boleh dipercayai. kalau katakan (nauzubillah) ada permasalahan dsb,maka tak lah ada perkara yg mengaibkan. wallahualam

+++ and banyak lg persoalan lain.

ada jugak yg tanya,mcm mana nak tahu itu jawapan istikharah?

ada 3 jawapan istikharah:
1. melalui mimpi. tp yg ni perlu sgt hati-hati. boleh jadi ia dtg dr syaitan/ kecenderungan kita sendiri

2. perkara2 yg berlaku mcm Allah lead kan kita ke arah tu. "something yang berlaku, menghalakan kita ke 'arah' tu" pendek kata mcm , Allah permudahkan je jalan tu

3. hati kita sendiri 

wallahualam.sedikit perkongsian kenapa penting nya baitul daawah.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails