About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Tuesday 26 July 2011

Puisi: Mesej Dalam Botol (1)




Ini sebuah mesej. Mesej untukmu. Kubentuk ia menjadi sebuah puisi ringkas.
Agar kau akan lebih menghayatinya. Mesej dalam botol ini ialah kisah sebuah pertemuan.
Kisah pertemuan kita. Semuanya terkandung di sini.
"Mesej Dalam Botol" ini  kualirkan di lautan
khas buatmu.

Terimalah...


(i)

Setiap pertemuan
Di situ bermulanya 
Sebuah perkenalan
Antara dua insan
Yang tidak saling kenal

Soalan-soalan keramat
Jadi asas perbualan
Nama
Kursus
Tempat tinggal
Umur
Menjadi tanda tanya
Jawapan pasti diharapkan
Bagi mereka yang baru mengenal

(ii)

Dalam majlis ilmu
Kita dipertemukan
Kau di sebelah
Hanya berdiam diri
Tanpa sebutir kalam
Aku di sisi
Hanya menjeling
Senyuman terukir di bibir
Melihat kau tersipu
Ingin mulakan sapaan

Melihat tingkahmu
Aku mengerti
Kurendahkan hati
Memberanikan diri
Menjadi yang pertama
Menanyakan tentang dirimu
Nombormu kuminta
Memudahkan perhubungan
Antara kita berdua

(iii)

Hari terus berlalu
Kau masih seperti dulu
Tiada kata
Tiada bicara
Seperti selalunya
Aku masih hairan
Mengapa engkau begitu segan
Dengan diriku yang biasa ini
Tapi tak mengapa
Aku masih bisa mengerti

Beberapa hari
Jasadmu tidak kelihatan
Dalam mindaku
Berputar beraneka macam soalan
Semakin ligat
Adakah kau sakit
Apakah sesuatu telah terjadi pada dirimu
Ahh, itu cuma permainan iblis
Begitu dengki 
Aku prihatin akan dirimu
Kutepisnya dengan sekuat hati
Tiada lagi sangkaan buruk
Yang bermain di benakku

(iv)

Hari ini kau hadir
Seperti dulu
Alhamdulillah
Aku lega
Kukira ku tak bisa 
Bertemu denganmu lagi
Namun takdir Tuhan
Memenangkan segalanya
Aku bertanya ke mana kau selama ini
Kau katakan
Kau tidak enak badan
Aku jadi khuatir
Adakah kau sedang membaik kini
Makin bimbang
Tatkala kulihat riak lesu
Terpancar dari wajahmu
Namun kuyakin
DIA selalu melindungimu
Dan tika kau sakit
DIA jualah yang menyembuhkanmu
Ya, aku yakin itu

Hari besar kita berdua
Semakin hampir
Bersama kita berpimpin tangan
Memperjuangkan 
Semua yang telah dipelajari
Bersama kita menuju kejayaan
Demi mencapai redha-NYA

(v)

Semester ini
Telah sampai ke penghujungnya
Aku tertanya sendiri
Apakah bisa kita bertemu lagi
Kau meyakinkanku
Ukhuwwah ini takkan pernah terputus
Kerana sudah terbina
Sebuah jambatan hati
Antara kita
Kupegang kata-katamu
Ku pasti akan ada sebuah pertemuan
Menanti kita di hari kemudian

Kini aku sendiri
Namun aku tidak sunyi
Kerana di hati ini
Masih segar setiap bait kata 
Yang kau hadiahkan kepadaku
Kau membuatku berasa
Betapa berharganya
Erti sebuah persahabatan
Yang disandarkan kepada-NYA
Aku beruntung
Kerana DIA pertemukan kita berdua

Mesej dalam botol pertama
"Aku merinduimu"


Wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails