About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Wednesday 29 May 2013

saya sayang ibu saya

~Bismillah~

Sabda Nabi SAW (maksudnya): "Redha Allah terletak redha kedua ibu bapa dan kemurkaan Allah terletak kepada kemurkaan kedua ibu bapa." 
(HR at-Tirmidzi)

Seorang lelaki bertemu dengan Nabi SAW lalu bertanya (maksudnya): "Bolehkah saya berjihad?" Nabi SAW bertanya: "Adakah kamu mempunyai ibu bapa?" Jawab lelaki tersebut: "Ya, ada." Maka Nabi SAW bersabd: "Berjihadlah kamu dengan menjaga keduanya."
(HR Bukhari)

Imam Bukhari meriwayatkan bahawa Abu Hurairah RA berkata (maksudnya): "Datang seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW: "Ya Rasulullah! Siapakah yang lebih berhak untuk aku melakukan kebaikan kepadanya?" Jawab Nabi SAW: "Ibumu." Dia bertanya lagi, "Siapa pula selepas itu?" Jawab Nabi: "Ibumu." Dia bertanya lagi: "Siapa pula selepas itu?" Jawab Nabi: "Ibumu." Dia bertanya lagi: "Siapa pula selepas itu?" Jawab Nabi: "Bapamu."


====================================


Kenapa susah sangat kita nak ambil telefon canggih kita, touch screen lagi tu untuk dail nombor ibu dan ayah kita; tanya khabar mereka, berborak dengan mereka, ajak mereka makan ke apa ke? Kalau kita duduk dekat, contoh, sesiapa yang belajar di UIA, kalau rumah dekat area-area Gombak jugak, susah sangat ke nak balik pergi jenguk sekejap mak dan ayah tu? Tengok mak dan ayah sihat ke tak, ada masalah ke tak dekat rumah. Ni tak. Apa yang kita utamakan ialah kerja kita berbanding orang tua kita yang dahagakan kasih sayang kita, yang dok asyik menunggu kita, merindukan kita.

Pernah seorang sahabat mengingatkan saya tentang rindu ibu bapa pada kita. Masa ni, kami di Nilai. Saya cakap dekat dia yang saya macam tak nak selalu sangat balik. Nak fokus studi. Kemudian, dia nasihatkan saya, "Zmah tau tak, kalau kita buat mak dengan ayah kita rindu lama-lama, kita berdosa tau. Boleh jatuh anak derhaka!" Nadhubillah. (Menangis kuat-kuat dalam hati)

Da'wah memanglah satu kewajipan. No matter what, we just can't run away from the responsibility. Tapi tanggung jawab kita pada orang tua kita tetap kita akan galas sampai kita mati. Nanti masa exam final di akhirat nanti, siap kena interview lagi dengan Allah dan kalaulah Allah cakap, "Ok. Engkau sangat bagus sebab engkau dah jalankan da'wah dan tanggung jawab engkau pada masyarakat engkau dengan baik sekali. But what about your parents? Apa yang engkau dah buat untuk membahagiakan ibu dan ayah engkau?" Haa.... masa ni dah tak ada dah nak garu-garu kepala ke atau pandang-pandang jeling-jeling orang sebelah tau. Apa kita nak jawab dengan Allah nanti bila semua tanggung jawab kita dah setel cuma tanggung jawab yang boleh tahan juga besarnya kita tak setel? Tanggung jawab pada orang tua! Apa alasan nak bagi dekat Allah nanti? Dan even kita ada alasan pun, ingat Allah nak terima ke? Ingat Allah nak redha ke? TAK! Allah takkan redha pada kita kalau ibu dan ayah kita sendiri tak redha dengan kita. Kan Nabi pun ah cakap dekat atas tu! Kenapalah kita n susah sangat nak faham????

Entahlah. Tapi ada satu je jawapannya.................. EGO.
Bila kita buat salah, sikit pun tak nak mengaku. Balik-balik, mak ayah juga yang kena mengalah.

(Terasa sungguh dhaifnya diriku ini. Terkenang segala kata-kata dan perbuatan yang pernah aku lakukan hingga pernah menyakiti hati mak)

Apalah sangat yang diminta dan diharapkan oleh seorang ibu selain kasih sayang dan perhatian dari anak-anaknya? Betullah kata orang. Seorang ibu mampu menjaga 10 orang anaknya, tapi 10 orang anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu.

Dan saya kesal dengan diri saya sendiri kerana saat ini, saya masih belum dapat menjadi anak yang baik kepada ibu dan ayah saya. Wala macam mana pun, saya harap Allah masih memberi ruang kepada saya untuk memperbaiki kelemahan diri.


"Mak, Imah sayang mak!"

2 comments:

ENCIK MUSAB said...

Jay zek kay kay for sharing.

Sobs sobs

Sayang bonda (Y)

Zimah Zaiwani said...

EM:

Haii... pinjam terms inche gabbana nampak... hehe.... in sha Allah.... sm2lah kita hargai dan kasihi org tua kita selagi mereka masih ada di dunia ini... :')

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails