About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Wednesday 13 February 2013

Gerun

~Bismillah~

Firman Allah yang mengecam dan mengutuk orang-orang yang berkata apa yang tidak dikerjakannya: 

"Amat besar kebencian Allah apabila kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan." 
-(Al-Saff: 3)

Rasulullah saw menceritakan tentang nasib orang-orang yang perbuatannya bertentangan dengan perkataannya:

"Seorang lelaki di hari kiamat kelak digiring dan dicampakkan ke dalam neraka, maka terkeluarlah isi perutnya. Ia berpusing-pusing mengelilingi perutnya seperti keldai mengelilingi kincir-air. Ketika itu, berkumpullah penghuni-penghuni neraka melihat lelaki itu, lalu berkata: 'Wahai si fulan, tidakkah engkau dahulunya menyuruh yang ma'ruf dan menghalang yang mungkar?' Lelaki itu menjawab: 'Ya, memang benar, aku dahulunya menyuruh orang melakukan yang ma'ruf tetapi aku sendiri tidak melaksanakannya, aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri melakukannya.'"

Gerun tak? Gerun, kan? Atau masih belum gerun? Kalau masih belum gerun, sila baca firman Allah dan sabda Nabi saw di atas sebanyak enam kali. Sure gerun punya! Tapi kalau masih belum gerun jugak, itu tandanya something wrong dengan hati kita. Sebelum tidur nanti, sesi muhasabah diri, check balik hati ya.

---------------------------------------------------------

Sambil-sambil tengah baca buku Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Penda'wah, hasil tulisan Fathi Yakan, Zmah sampai juga ke halaman 150 dan 151, di mana letaknya dua ayat di atas.

Pertama kali menatap setiap perkataan yang ada dalam firman Allah dan sabda Rasulullah ni, terus buat hati Zmah bergetar. Perasaan gerun tiba-tiba menyelinap masuk ke dalam jiwa. Dengan serta-merta, masa tu jugaklah Zmah teringatkan semua tazkirah yang Zmah kongsikan dengan anda di FB, Blog dan dalam semua video Zmah di YouTube.

Zmah nak ingatkan ni...

Tolonglah jangan ingat seorang manusia yang sentiasa memberi peringatan kepada manusia lain ini sudah cukup sempurna dari semua segi. Zmah juga manusia biasa macam anda juga. Walaupun Zmah kerap berkongsi rasa, pendapat dan ilmu-ilmu yang Zmah ada di FB, Blog dan juga YouTube, adakalanya Zmah sendiri terlupa dan terleka dengan isi dunia. Hidup kita ni ibarat sebuah kereta dan hati kita pula ibarat tangki minyaknya. Bila kereta bergerak sana sini, minyak kereta pun makin lama makin sedikit sebab kita banyak guna ia ke sana dan ke mari. Jadi, kita perlu sentiasa isinya dengan minyak baru supaya kereta kita boleh bergerak semula. Sama juga macam hidup kita ni. Kita ke sana ke mari memberi kata-kata nasihat, berkongsi-kongsi ilmu di dada dengan orang lain sehinggakan kita sendiri lupa untuk top-up iman dan hati kita dengan ilmu-ilmu baru dan peringatan-peringatan daripada manusia lain. Sebab, kita dah selalu sangat mengingatkan orang lain kembali kepada Allah sampaikan diri sendiri pun terabai, sedangkan kita sepatutnya perlu mentazkirah diri sendiri dulu sebelum bertazkirah kepada orang lain. (maaf kalau analogi kereta dan minyak tu tak sesuai)

Tapi sejujurnya Zmah cakap, bila teringatkan firman Allah dan sabda Rasulullah ni, Zmah jadi betul-betul takut. Macam mana kalau peringatan Zmah pada anda semua jadi sia-sia? Sebab kadang-kadang kita ni tak perasan atau lupa yang kita tak buat (walaupun tak semua) apa yang kita cakapkan. Tapi, bila difikir-fikirkan balik, kalau nak takut saja tanpa buat apa-apa tak guna jugak, kan? So, kita kena do something supaya kita sentiasa beringat bahawa setiap yang keluar dari mulut kita tu, semuanya kita buat. Dengan erti kata lain, kita bertanggungjawab sepenuhnya atas setiap perkataan yang keluar dari mulut kita, sebab setiap butiran perkataan kita itu takkan lari daripada pengetahuan Allah. Meaning to say, Allah akan uji balik semua yang telah kita katakan kepada orang lain ke atas diri kita balik. Dan lagi satu, apa yang Zmah faham ialah mu'min yang baik adalah mu'min yang sentiasa aware dan beware dengan setiap perkataan dan perbuatannya. 

Walaupun mustahil, sekurang-kurangnya kita boleh berusaha, kan? Cuba dulu, baru tengok hasilhnya macam mana nanti... :)


Haa lagi satu Zmah nak ingatkan. Penting ni...

Andai saja anda nampak Zmah buat apa-apa dosa atau kesalahan ATAU anda perasan yang Zmah tak buat pun sepertimana apa yang Zmah cakapkan, Zmah mohon sangat-sangat agar anda cepat-cepatlah tegur Zmah ya. Kalau tak, habislah terburai isi perut Zmah di neraka nanti (na'udhubillah). Yalah, macam Zmah cakap tadi. Zmah ni pun manusia biasa yang bukan saja berfungsi untuk mengingatkan orang lain tentang Islam tetapi Zmah juga manusia yang perlu diingatkan dari semasa ke semasa. Kita semua sama saja di mata Allah. Zmah ingatkan anda dan anda pun ingatkan Zmah jugak. Fair and square! Barulah kita ni saling melengkapi.

p/s: Jom berdoa agar Allah memberkati dan meredhai setiap amal ibadah kita. Semoga berjumpa di syurga!

Wallahua'lam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails