About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Tuesday 19 February 2013

Tarikh penting

~Bismillah~

Balik saja dari meeting da'wah fardhiyyah, terus bukak loker dan keluarkan Asou. On Asou dan terus ke laman sesawang pertama yang aku akan bukak setiap kali connect to the Net. Sign in to Blogger dan terus ke laman http://whwi90.blogspot.com. Klik pada link Kak Umai; http://umairahshafei.blogspot.com dan terbacalah entri Kak Umai yang terbaru. Tentang lelaki dan perempuan. Entri yang simple tapi sangat menyentuh kalbu. Tiba-tiba hati terpukul saat membaca entri ni sebab rasanya baru dua minggu peristiwa pahit itu terjadi. Sungguh, entri Kak Umai ni satu peringatan bermakna dalam hidupku, kini dan selamanya.

bismillah

"..lagi-lagi wahai para lelaki, tampang anda tak begitu berharga. akhlaq fahri yang luar biasa itulah yang menderapkan sejuta denyut cinta di hati maria. 

adakah kau dapati dalam riwayat Rasulullah memberi perhatian khusus dan care yang indah pada golongan wanita yang belum menikah? tidak. sama sekali. 

karena setitik perhatian, senyum tulus, dan akhlaq yang baik tertuju pada hati seorang wanita, tampaknya sama seperti hunjaman wajah cantik ke retina mata dan bebayang tubuh indah ke imajinasi lelaki. 

laki-laki dan perempuan, masing-masing memiliki titik lemah di mana ujian akan datang.."

-saksikan bahwa aku seorang muslim, hlmn. 233

--

"..jangan terlalu cepat menaruh kepercayaan atau menyatakan perasaan kepada perempuan Ham. kalau ada satu saja nasihat yang dapat Ham pakai daripada Kila, ambillah nasihat ini. berhati-hatilah dengan perasaan perempuan. Ham mungkin tidak sedar siapakah yang terguris dengan ucapan dan tindakan Ham yang terburu-buru.."

-memeluk gerhana, hlmn. 308

--

setuju.

lelaki, perlu ada 'had' bila memberi, kecuali pada yang betul, dan halal terkasihi. tapi, perempuan pun, usah terlalu mudah menaruh hati. atau dalam bahasa kasarnya, err

"jangan ter-cepat perasan?', mungkin?  


Amat bersetuju dengan segala yang tercatat dalam entri ini.

Namun, ada sesuatu yang terlintas di hati...
Aku tertanya-tanya sendiri...
Dalam hal ini, siapa yang patut dipersalahkan?

Lelaki atau wanita? Jawapannya masih lagi unknown. 

Tapi yang aku tahu, seringkali salah itu ditujukan kepada wanita. Salahkah wanita meletakkan harapan pada lelaki untuk dirinya dijaga dan dilindungi sebagaimana perintah Allah dalam kitab-Nya? Wanita sering dipersalahkan tatkala membahaskan isu pernikahan atau kehidupan selepas kahwin sedangkan itu tujuan sebenar sesuatu perhubungan terjalin. Kenapa wanita sering dipersalahkan?

Hati bagai dirobek-robek. Bagai dikoyak-koyak.

Kenapa wanita sering dipersalahkan dalam bab hati dan perasaan ini?
Kenapa wanita sering dipersalahkan kerana fitrahnya yang sentiasa menitik beratkan soal hati dan perasaan?
Kenapa wanita sering disalah anggap sebagai seorang yang emosi tanpa mengambil kira rasional?

Lelaki, kalau kalian nak seorang yang rasional saja untuk jadi teman hidup kalian, kalian tanya balik pada diri sendiri, kenapa Allah ciptakan Hawa untuk Adam dan kenapa Allah temukan Rasulullah dengan Khadijah.

Empat tarikh penting. Aku akan ingat sampai aku mati.

17 September 2012
9 Disember 2012
13 Febuari 2013
16 Febuari 2013

"Ya Allah, aku tak temukan sebarang cara untuk pulihkan kembali hati yang sudah hancur dan remuk ini. Oleh itu, dengan penuh rasa hina, aku mohon kepada-Mu agar kurniakanlah aku sekeping hati yang baru. Sekeping hati suci. Akan kujaga ia dengan sebaik-baik jagaan. Akan kusirami ia dengan buih-buih cinta hanya kepada-Mu dan Rasul-Mu. Akan kuhiasi ia dengan cinta kepada Islam dan orang tuaku. Ya Allah, aku mohon dari hati yang paling dalam..."

Aku harap dengan ujian yang Allah timpakan kepadaku ini akan membuatkan aku lebih redha DIA sebagai Rabbku. In sha Allah.

:')

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails