About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Wednesday 5 June 2013

Anthem

~Bismillah~

... saya dalam gelap...
... dan salah siapa kalau saya tak nampak?
... kenapa orang keliling hanya pandai bising...
... tapi tak pandai menghulur tangan?

Jangan pernah judge  masa lampau orang lain. Mana mungkin 
kita tahu jika masa lampaunya itu adalah masa depan kita.

Jangan pernah merasa kita mulia jika baju kita putih dan tak 
pernah tercemar noda, kalau tak pernah kita hulur tangan 
kepada mereka yang bergelumang lumpur dan kotor.

Jangan rasa bagus dengan hanya menggeleng kepala dan 
bising pada yang salah dan pincang, jika tak pernah kita 
singsing lengan untuk membetulkan dan membantu.

Jangan menyalahkan mereka yang larut hanyut, jika tak
pernah cuba tarik mereka yang lemas dan tenggelam. 
Apatah lagi nak mengajarkan mereka berenang atau 
meminjamkan pelampung.

Moga hari ini, esok, dan akan datang
adalah yang baik-baik je sampai ke penghujung nyawa.
Moga walau hari ini adalah hitam, kelabu dan kelam
tapi esok masih punya harapan untuk jadi pelangi seribu warna.

Minta dengan doa.

Maka,
anthem anda apa pula?

-Hlovate- 


=====================================


Saya, tak habis-habis orang mengata. Macam-macam. Daripada karakter saya sampailah kepada cara hidup saya.

"Muka awak sombong. Saya takut!"
"Susah sangat ke awak nak senyum?"
"Kenapa awak ni masam je, ek?"
"Ei, tudung yang awak pakai tu pendeklah. Tak proper."
"Kenapa tudung Hazimah makin lama makin pendek, ek?"
"Baju yang anti pakai tu ketat. Nampak shape badan."
"Hazimah keluar makan dengan seorang laki ni..."
"Hazimah tu sosial gak ek orangnya?"
"Bla... bla... bla..."

Dah macam-macam kutukan atau caci maki saya dengar dari mulut orang tentang diri saya dan tak mustahil lepas ni akan lebih banyak lagi ayat-ayat kesat bakal saya terima daripada mereka. Namun, apa yang saya boleh katakan di sini ialah semua kata-kata sama ada yang tertulis di atas ataupun yang masih tidak terkongsikan di sini, semuanya datang daripada mulut orang-orang yang tak rapat dengan saya atau boleh saya katakan masih belum mengenali saiapa Wan Hazimah yang sebenarnya. Sahabat-sahabat baik atau orang-orang terdekat selalu mengkritik saya tapi kritikan membina dan tak pernah merendah-rendahkan saya kerana apa? Kerana mereka benar-benar mengenali saya.

Adakah salah untuk menegur? Bukankah Rasulullah suruh kita mencegah kemungkaran sebab prevention is better than cure? Yup, it's true! However, adakah kita benar-benar mengenali mad'u kita sebelum kita berda'wah kepadanya? Tak ke kita rasa bila kita kenal hati budi mad'u kita, lagi mudah proses untuk kita mengclorox dia dengan tarbiyyah? Bukankah? 

Ya, masing-masing ada pendapat sendiri. But this is my stand and I'm holding on to it as long as it doesn't go beyond syariah. 

Kalau kamu baca novel-novel Hlovate, banyak kisah-kisah daripada penceritaan dia sama macam saya. Kadang-kadang saya rasa Hlovate adalah saya ataupun Hlovate is my other half. Dia sangat memahami jiwa orang-orang macam saya. I can see my reflection through her writing. Dan ini membuatkan saya tak perlu lagi tulis berbuah-buah novel mengisahkan pengalaman hidup saya dengan orang lain. Cukup daripada cerita Hlovate walaupun tak semua tapi sebahagiannya memang sama yang macam saya alami.

Kalau boleh, saya nak berjumpa dengan Hlovate sendiri dan menangis bersamanya. Saya nak cakap pada dia bahawa, "... saya rasa awak sangat memahami diri saya walaupun kita tak pernah mengenali..."

... dan novel-novel Hlovate, Anthem, especially (sebab baru khatam), sangat memberi kesan dalam hidup saya dan novel-novelnya mengingatkan semula siapa diri saya yang sebenarnya.

Novel Anthem mengingatkan semula saya kepada anthem saya juga... yang saya telah pegang, masih pegang dan akan pegang sampai bila-bila... iaitu... Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah pesuruh Allah... syahadatul haq yang nyata.

Senyum.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails