About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Wednesday 12 June 2013

Jerawat oh jerawat! Nyah kau jerawat!

~Bismillah~


Ada masalah jerawat? Rileks... tenang dan jangan panik! Masalah jerawat ni masalah biasa dalam kalangan wanita. Bukan saja wanita, malah lelaki pun ada sesetengahnya yang memang tak dapat lari daripada masalah jerawat ni. Kalau nak dibincangkan soal apakah sebenarnya punca-punca jerawat ni, aisshh, susah nak cakap sebenarnya. Umumnya, jerawat tumbuh disebabkan faktor seperti kebersihan, hormon dan persekitaran. Tapi kalau nak lebih spesifik, berdasarkan kepada pengetahuan dan pengalaman saya sendirilah kan, ni antara sebab-sebab utama kenapa jerawat selalunya tumbuh:

- Hormon dalam badan kurang stabil (selalunya berlaku dalam kalangan remaja)
- Genetik (penyakit resdung, kulit muka bermasalah, dll)
- Kulit berminyak berlebihan
- Kulit terlalu sensitif (dengan cahaya matahari selalunya)
- Tak menjaga kebersihan diri (tak rajin cuci muka pagi dan malam)
- Terlebih makan makanan yang berminyak
- Suka makan kacang (kacang tanah selalunya yang buat jerawat tumbuh)
- Bertukar-tukar span yang sama dengan kawan semasa memakai bedak kompak atau bedak asas (foundation)
- Bila bersolek, tak terus buang dengan make up remover (dok pakai make up tu sampai cukup 24 jam)
- Tak (rajin) cuci berus make up sebelum apply make up baru
- Alat make up yang kurang sesuai dengan kulit wajah (selalunya make up yang murah-murah dan tak tahu asal usul bahan yang digunakan sangat membahayakan sebab ia mengandungi bahan yang boleh menyebabkan infection pada kulit wajah)
- Sensitif dengan alat make up (bagi orang-orang yang jarang make up)
- dan banyak lagi

Ni baru sikit. Sebenarnya banyak lagi faktor yang menyebabkan jerawat tumbuh pada kulit wajah tanpa diminta! Tapi, boleh tanya Encik Google jelah ya. Dia tahu semuanya (:P)

Ok. Bukan tak ada penyelesaian untuk masalah jerawat ni. Banyak je. Tapi apa yang saya nak rekemen di sini ialah solusi kepada masalah jerawat kamu dengan teknik tradisional. Alah... cara mak-mak nenek moyang kita dulu. Ada dua sebab, kenapa saya nak rekemenkan cara tradisional ni. Pertama, kerana ia menggunakan bahan-bahan semula jadi. Kedua, kerana ia adalah cost-free! Al-maklum sajalah banyak set penjagaan kulit yang branded-branded dekat luar sana mahal-mahal dan susah nak tentukan jenama apa yang bersesuaian dengan kulit wajah kita. Teknik tradisional ni, sesuai untuk semua jenis kulit dan sangatlah jimat! Dan yang paling penting sekali, ia lebih selamat dan suci! (pinjam moto produk Safi) hehe.


Berdasarkan interview saya dengan orang dan penglaman saya sendiri, ni cara-cara mudah macam mana nak pastikan kulit wajah kita sentiasa sihat, mulus dan bebas jerawat:

- Gunakan putih telur dan sapukan ke seluruh wajah. jadikan ia sebagai mask (ni tips Datuk Siti Nurhaliza tau. jangan main-main. hehe)
- Rajin basuh wajah dengan air suam sebanyak dua kali sehari (pagi dan malam)
- Biarkan wajah terkena wap air panas selama beberapa minit (amalkan selalu)
- Letak tomato atau timun ke atas kulit wajah. jadikan ia sebagai mask
- Makan buah tomato sebagai ulam
- Makan buah-buahan

Tapi, yang berikut ni pula cara-cara penjagaan kulit wajah daripada ditumbuhi jerawat secara step by step yang saya baca daripada majalah (kegemaran saya) Pengantin edisi Jun 2013. Diingatkan perlu amalkannya setiap hari, pagi dan malam sebelum tidur. Kena konsisten, ya! Tak konsisten, tak menjadi! Cara-caranya adalah:

1) Cuci wajah dengan air suamsebelum disapukan madu. Bila madu dah dioleskan ke wajah, tunggu selama 15 minit sebelum dibilaskan dengan air suam. Bilas wajah dengan air suam untuk menutup liang pori-pori yang terbuka

2) Cuci wajah sebanyak dua kali sehari (pagi dan malam). Cuci dengan air suam dulu dan jangan gunakan sabun biasa untuk elakkan kulit daripada menjadi kering dan kusam (sabun mandi tak dibenarkan!). Gunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit wajah (untuk kulit kering, cari pencuci muka yang ada ekstrak pelembap dan bagi kulit yang berminyak, cari pencuci muka yang bebas minyak atau ada ekstrak gamat). Kemudian, bilas sekali lagi dengan air suam juga


3) Gunakanlah penyegar (sama jenama dengan pencuci muka) pada wajah supaya sel mati dan memastikan kulit sentiasa segar dan bersih sepanjang hari. Penyegar boleh menghilangkan sisa-sisa kotoran pada wajah

4) Sapukan pula pelembap (sama jenama dengan dua produk di atas) ke seluruh wajah. Pilih pelembap yang sesuai dengan kulit wajah, sama macam pencuci muka juga

5) Jangan gatal-gatal tangan dok gentel-gentel atau picit jerawat-jerawat yang ada di sekitar kulit wajah. Sebab, nanti jerawat akan tumbuh lebih banyak dan akan tinggalkan kesan parut. Maklumlah, tangan kita ni sentiasa terdedah dengan kuman!


Haa... bagi pesakit resdung macam saya ni, bolehlah guna bedak sejuk gamat Shaari ni. Saya dah guna tiga botol. Alhamdulillah, jerawat pada kulit wajah saya dah berkurangan. Bedak sejuk ni memang mujarab sebab dia memang ubat resdung. Fyi, bedak sejuk ni susah nak dapat dekat KL ni. Sesiapa ada saudara mara atau kawan-kawan yang duduk dekat Kedah atau Langkawi, bolehlah kirim dekat mereka ya sebab pengeluar utama bedak sejuk ni dari sana.


Ok. Harap tips-tips ini membantu.
Selamat mencuba!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails