About Me

My photo
i know what's right and what's wrong. i am cheerful and out going. it's hard for me to find the one that i want, but once i find the right person, i won't be able to fall in love again for a long time.

DO WHAT YOU LOVE

"Do what you love and you'll be good at it. Sounds simple enough. But what if you love reading comics, playing video games and watching korean dramas until your eyes pop out? Is it possible to make a career out of such things? What's the alternative? Spend all your time wishing you were brave enough to take that leap? Don't let fear stop you from doing what you love. Because ultimately, it's about being true to yourself."

Followers

Sunday 17 March 2013

Cetusan hati waktu tengah hari.

~Bismillah~

Kadang menyendiri itu lebih baik. Kadang terasa seperti berdua dan beramai itu lebih baik. Kadang diri ini sering diajukan soalan-soalan yang tak mampu dijawab. Kadang soalan-soalan yang diajukan sememangnya  tiada jawapan. Diri mula terasa keliru. Keliru dengan keadaan sekeliling yang saban hari semakin mengelirukan. Kenapa setiap hari, diri sering diserang rasa sepi dan hati sering dihimpit rasa derita? Adakah diri terlalu merindukan sesuatu yang tak mungkin menjadi miliknya sampai bila-bila? Sekali lagi, beberapa persoalan timbul menepuk dada. Mengetuk minda. Tatkala mata melihat telatah manusia di sekitarnya, hati mudah tertawa dengan bermacam gelagat aneka rupa. Tapi bila sesuatu terjadi antara mereka, marah mula menyemarak dan mulut penuh dengan kata-kata nista. Sungguh, bukan itu yang diri mahukan. Tapi semuanya berlaku secara spontan tanpa diminta. Setiap hari bertemu manusia, buat diri terasa terhibur. Bertukar-tukar cerita, bertukar-tukar senyuman. Saling memberi dan menerima apa yang ada dalam hati dan minda.  Bergelak tawa hingga sengal-sengal otot perut dan muka. Terasa seolah-olah bumi berhenti berputar pada paksinya. Lupa dengan tujuan hidup yang sebenarnya. Lupa jugalah segala masalah yang telah membuat hati berkecamuk.

Raudhatus Sakinah, 2012

Tapi ada masa tika diri berjenaka dengan mereka, terasa diri di ambang kesedihan yang nyata. Tanpa sedar, dalam diam, air mata bercucuran, meleleh-leleh membasahi muka. Adakalanya semalaman mata membengkak, menangisi sesuatu yang tak perlu ditangiskan sebenarnya. Namun, hati manusia. Siapa yang dapat membacanya selain Tuhan, Sang Pencipta. Walau berusaha keras menginterpretasikan kepada manusia lain apa yang tersembunyi di dasar hati, mereka tetap tidak mampu memahaminya. Saat itu, penyesalan mula menumbuh dalam diri. Dan semakin hari perasaan itu kian menebal tatkala mengingatkan diri yang sering terleka hanyut dibawa perasaan palsu yang penuh dengan pendustaan. Tiba-tiba, saat jari jemari tergerak-gerak menekan butang-butang huruf pada papan kekunci, hati terus membebel sendiri. Kenapa bila bersendiri, hati bisa menangis dan kenapa bila berdua atau beramai hati mudah je ketawa? Adakah kerana diri ini tidak cukup disayangi atau dihargai oleh tuannya? Sungguh tidak adil! Sepatutnya, diri perlu diberi keutamaan dalam setiap hal. Diri ini sudah lama berdua dengan diri sendiri sejak dari dalam rahim ibunya lagi. Dirilah peneman setia yang sejati. Ke mana diri ini pergi, di mana saja diri ini berada, diri ini jugaklah yang akan sentiasa bersamanya saat suka mahupun duka. Kini, jawapannya sudah terang lagi nyata. Mulai dari saat ini, masa untuk diri sendiri perlu dilebihkan lagi berbanding masa bersama dengan orang lain. Mulai dari saat ini juga, diri akan dilatih untuk cuba ketawa tika ia bersendirian walaupun melakukannya hampir-hampir mustahil. Tapi diri percaya, tiada apa yang mustahil dengan kuasa Ilahi kerana hati ini jugalah, Dia yang kawal. 

Wallahua'lam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails